Posun na úplně jinou úroveň ale představuje virtuální PPA kontrakt se společností Rezolv Energy, v rámci nějž budeme odebírat energii z nového větrného parku v Rumunsku, říká finanční ředitel T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom Pavel Hadrbolec.
V centru pozornosti zelené transformace je snižování emisí oxidu uhličitého. V případě telekomunikační firmy, jako je T-Mobile, jde především o spotřebu energií. Rozvoj byznysu, zejména stoupající počet zákazníků a rostoucí přenos dat, ji tlačí vzhůru. Operátor tak musí hledat řadu cest k energetické efektivitě. Poučná byla z tohoto pohledu podle Pavla Hadrbolce nedávná energetická krize. „Dříve jsme jednou za rok zrealizovali forwardový nákup elektřiny a klidně čekali na další rok. Z hlediska materiality elektřina nebyla významná položka naší výsledovky. Šok v roce 2022 nás přinutil přemýšlet o nákupu elektřiny skoro denně. Museli jsme pochopit fungování trhu s elektrickou energií do větších detailů a hledat další pilíře dlouhodobé hedgingové strategie,“ říká Hadrbolec v rozhovoru, který vznikl ve spolupráci s projektem [ta]Udržitelnost. Snaha o zajištění cenově stabilní, a navíc zelené energie dovedla T-Mobile i k dlouhodobým kontraktům přímo s výrobcem (takzvaný Power Purchase Agreement neboli PPA). „Při hledání vhodného partnera takového kontraktu jsme třeba zjistili, jak v rané fázi se tento trh nachází v Česku i na Slovensku. Najít dostatečně velký zdroj, ideálně větrný, bylo velkou výzvou,“ přibližuje Hadrbolec.
Loni T-Mobile v Česku a na Slovensku ve svém provozu spotřeboval 182 gigawatthodin energie. Z toho elektřina představovala 169 gigawatthodin, což pro srovnání zhruba odpovídá průměrnému ročnímu odběru 56 tisíc domácností. Daří se vám tato čísla v čase snižovat?
Jako součást skupiny Deutsche Telekom jsme se zavázali k zásadnímu snížení uhlíkové stopy a do roku 2040 chceme být klimaticky neutrální. K tomu samozřejmě potřebujeme být maximálně energeticky efektivní a využívat obnovitelné zdroje. Již od roku 2021 proto veškerou naši spotřebu elektrické energie pokrýváme nákupem z obnovitelných zdrojů a letos nastal významný milník v tom, že jsme uzavřeli zásadní vPPA (virtuální Power Purchase Agreement) kontrakt. Co se týče samotného množství spotřebované energie, tak tam je to samozřejmě ovlivněno nejen naší energetickou efektivitou, ale také třeba nárůstem počtu zákazníků a jejich narůstající konzumací dat, zvyšováním kapacity datacenter a podobně, což naopak spotřebu energie navyšují.
Ovlivnila váš přístup zásadněji nedávná energetická krize?
Energetická krize nás naučila mnoho. Dříve jsme jednou za rok zrealizovali forwardový nákup elektřiny a klidně čekali na další rok. Z hlediska materiality elektřina nebyla významná položka naší výsledovky. Šok v roce 2022 nás přinutil přemýšlet o nákupu elektřiny skoro denně. Museli jsme pochopit fungování trhu s elektrickou energií do větších detailů a hledat další pilíře dlouhodobé hedgingové strategie i třeba zmíněné PPA. Při hledání vhodného partnera takového kontraktu jsme třeba zjistili, jak v rané fázi se tento trh nachází v Česku i na Slovensku. Najít dostatečně velký zdroj, ideálně větrný, bylo velkou výzvou. Je to tedy pro nás velký krok v plnění našich ambiciózních ESG cílů.
Která opatření nejvíce přispěla či přispívají k tomu, aby byl provoz T-Mobilu energeticky úspornější?
Pokud se podíváme na naše sítě, tak je určitě zajímavé zmínit, že přechod na nové technologie s sebou nese úspory energií. Jde například o vypnutí energeticky náročné 3G sítě, nebo budování optického internetu, který je založen na pasivních prvcích. Další úspory v této oblasti přináší třeba řízení signálu podle vytíženosti sítě, v čemž nám pomáhá i umělá inteligence.
Samozřejmě se snažíme o maximální energetickou efektivitu a šetření energií i v provozu datacenter, například přechodem z aktivního chlazení na freecooling, a také naopak využívání odpadního tepla z datacenter na vytápění kanceláří. Na budovách se zbavujeme nevyužívaných prostor, vyměňujeme osvětlení a průběžně modernizujeme vybavení.
Je pro vás energetická úspornost investičně náročná?
Téměř každé úsporné opatření vyžaduje nějakou počáteční investici. Jako každá obchodní společnost se řídíme finančními principy, a tedy konečná návratnost jako výsledek nákladů a výnosů musí dávat finanční smysl.
Když vaši spotřebu energie rozebereme podrobněji, největšími položkami jsou za loňský rok provoz mobilní sítě s 97,8 GWh a datacentra s 52,4 GWh. Co vidíte v obou případech jako energeticky efektivní řešení budoucnosti?
V provozu mobilních sítí, jak už bylo řečeno, je to využívání moderních technologií, jako například ML (machine learning) a AI (umělá inteligence), v řízení provozu, kdy se výkon a kapacita jednotlivých radiových vysílačů dynamicky přizpůsobuje v závislosti na momentálním vytížení. Dlouhodobě také spolupracujeme s našimi dodavateli na vývoji stále efektivnější technologie. V oblasti datových center je vypovídacím parametrem energetické efektivity takzvaný PUE (Power Unit Efficiency). Čím nižší, tím lepší. Jak už jsem zmínil, v této oblasti investujeme do efektivního chlazení, odvádění či přepoužití generovaného tepla, efektivních zdrojů.
Vy jste do procesu energetických úspor zapojili zaměstnance, každý může přijít s nějakým návrhem. Můžete zmínit nějaké zajímavé příklady, co z této iniciativy vzešlo?
Ano, spustili jsme program ECCO2, tedy Energy Consumption and CO2 Emissions, kde sbíráme nápady co nejblíže u zdroje. V jeho rámci jsme vloni vyhlásili i soutěž mezi všemi zaměstnanci, kde se nám sešlo mnoho zajímavých nápadů. Zrealizovali jsme tak třeba změnu v systému nahřívání záložních generátorů, výměnu osvětlení a také nastavení všech monitorů a obrazovek do power saving modu, kdy vlastně není poznat rozdíl.
Vedle snižování spotřeby lze emise redukovat i využitím čistých zdrojů energie. Vy od roku 2021 nakupujete elektřinu pouze z obnovitelných zdrojů, jak jste zmínil. Jak náročné pro vás bylo si ji v potřebném objemu obstarat?
Ano, 100 procent naší spotřeby elektřiny už od roku 2021 nakupujeme se zeleným certifikátem původu a už zmíněný vPPA je posun na úplně jinou úroveň. Díky našemu dvanáctiletému kontraktu se společností Rezolv Energy a závazku odebrat 100 gigawatthodin elektrické energie ročně vznikne i díky nám jedna z největších větrných elektráren na evropské pevnině, a to v Rumunsku.
Je pro vás energie z obnovitelných zdrojů prostřednictvím vPPA dražší, nebo se náklady příliš neliší?
Ve chvíli, kdy jsme uzavírali dvanáctiletý kontrakt, jeho finanční evaluace byla zásadní, tedy brali jsme ho krom jiného jako jakékoliv jiné zajištění ceny energie, které vždy děláme s cílem minimalizovat cenu a vyhnout se dopadu fluktuace cen. Naše strategie nákupu elektrické energie se skládá ze tří částí: dlouhodobý PPA kontakt, standardní forwardové nákupy, které realizujeme postupně v čase, a část spotřeby necháváme také na spotu.
V čem je pro vás uvedený virtuální PPA zejména zajímavý?
Kontrakt pokryje 50 procent spotřeby elektřiny v našich společnostech T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom. Zároveň tato smlouva je první přeshraniční vPPA, která byla podepsána v České republice a na Slovensku. PPA je tedy oproti zeleným certifikátům přímý vztah mezi naší společností a konkrétním výrobním zdrojem obnovitelné elektřiny, který díky nám mohl vzniknout.
Myslíte si, že tento druh dohod o dodávkách energií má ve vašem oboru budoucnost?
Ano, je to jedna z cest, jak si zajistit stabilní dodávku elektrické energie z obnovitelných zdrojů za domluvenou cenu, přičemž víme přesně, odkud tato energie pochází.
Mezi firmami je dnes populární také budování vlastních obnovitelných zdrojů, zejména fotovoltaik na střechách budov. Jak se k takové možnosti staví T-Mobile?
V současné době provozujeme fotovoltaiku na datovém centru na Slovensku a jsme těsně před dokončením u dalšího datového centra v Praze, kde se nám na realizaci podařilo získat dotaci. Dále proběhlo několik pilotních projektů na našich koncových lokalitách a nyní jsme ve fázi vyhodnocování.
Vedle elektřiny máte v bilanci spotřeby za rok 2023 ještě 13 gigawatthodin další energie, z níž podstatnou část představuje provoz vozidel na benzin a naftu. Vidíte jako cestu elektrifikaci fleetu nebo máte pro odbourání této rozhodující části vlastních emisí jiné řešení?
Máme dlouhodobý plán postupné elektrifikace naší flotily. Naším cílem je do roku 2030 elektrifikovat 50 procent našeho vozového parku, tedy vyměnit auta se spalovacími motory za elektroauta, a také investovat do související infrastruktury nabíjecích stanic na našich budovách. Kromě toho také průběžně vyhodnocujeme využití aut a přizpůsobujeme tomu jejich počet.
Pavel Hadrbolec
Současný finanční ředitel společností T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom má bohaté zkušenosti z oblasti finančního řízení, strategického plánování a transformace. V minulosti pracoval pro několik renomovaných společností jako například Český Mobil, kde se zapojil do zrodu třetího českého operátora Oskar (dnes Vodafone). V roce 2004 přijal nabídku od T-Mobile CZ a posílil tým finanční divize. Kromě vedení controllingového a účetního týmu řídil integraci s nově akvírovanými společnostmi T-Systems Czech Republic a GTS Czech Republic a následně byl zodpovědný za řízení strategie společnosti. Pavel Hadrbolec má za sebou také úspěšnou kariéru v mateřské společnosti Deutsche Telekom, kde působil jako viceprezident finančního controllingu pro Evropu, kde měl v letech 2016 až 2019 na starosti strategické řízení finančních operací a další klíčové projekty.
•