Jedinečná šance

V žebříčku pojišťoven se UNIQA díky akvizici společností AXA posunula na páté místo v Česku a na Slovensku upevnila pozici čtyřky.

  • 22. října 2021

Převzetí společností AXA v Česku, na Slovensku a v Polsku představuje největší akvizici v historii skupiny UNIQA, čímž se zařadila mezi TOP 5 pojistitelů ve střední a východní Evropě. O této významné transakci v hodnotě přibližně jedné miliardy eur jsme hovořili s Martinem Žáčkem, generálním ředitelem skupiny UNIQA v Česku a na Slovensku.

Proč se koncern UNIQA rozhodl převzít společnost AXA, když jste dosud na českém a slovenském trhu rostli téměř výhradně organicky?
UNIQA má v Česku a na Slovensku třicetiletou zkušenost s úspěšným podnikáním v oboru pojištění. Právě bývalé Československo bylo první zemí, kam UNIQA po roce 1989 expandovala. Vzhledem ke stabilní výkonnosti je po rakouském trhu druhým nejdůležitějším regionem pro skupinu UNIQA právě střední Evropa. Akvizice byla mimořádnou příležitostí skokově posílit a pro nás jedinečná šance. Transakce ovšem skýtala i další potenciál. Umožnila nám získat know-how, zkušenost i kvalifikované síly z prostředí globálního hráče.

V jakých oblastech posílila značka UNIQA po integraci AXA? Co vám akvizice přinesla v oblasti produktů?
V minulosti vystupovala UNIQA především jako pojišťovna. Nyní už máme v nabídce kromě pojištění pro retailové klienty i firmy další nástroje, jako jsou penze či investice, a ve spojení se skupinou Raiffeisen i stavební spoření nebo úvěry. Nejlépe to lze ukázat na číslech.

Generální ředitel skupiny UNIQA v Česku a na Slovensku Martin Žáček

V Česku a na Slovensku aktuálně obsluhujeme více než tři miliony klientů, současné pojistné činí více než 18 miliard korun ročně. V žebříčku pojišťoven se UNIQA v Česku posunula na páté místo a na Slovensku upevnila pozici čtyřky. Navíc nově provozujeme tři penzijní společnosti a na důchod s námi v Česku a na Slovensku spoří asi 730 tisíc osob. A UNIQA investiční společnosti spravuje pro více než 175 tisíc klientů majetek v hodnotě bezmála 17 miliard korun.

Jak se vám dařilo v loňském roce poznamenaném covidovou pandemií a lockdowny?
Loňský rok byl pro UNIQA velmi úspěšný. Podařilo se nám po vyhlášení prvního lockdownu v průběhu dvou týdnů přejít do digitálního prostoru, aniž bychom omezili prodej produktů či servis. Současně jsme urychleně dokončili některé aplikace a služby, které mohly být klientům k dispozici i během plně distančního režimu. Loni, tedy ještě před fúzí, UNIQA v ČR meziročně vzrostla na pojistném o 4,8 procenta – na téměř osm miliard korun.

Obecně koronavirová opatření urychlila i digitalizaci. Platí to i u vás?
Pokud v něčem lze hledat „pozitiva“ pandemie, pak v oblasti digitalizace. Asi nikdo ještě v únoru 2020 nepočítal s tím, že prakticky za měsíc bude možné sjednávat smlouvy bez podpisu, on-line prohlídky škod nebo aut na vstupu do havarijního pojištění či zjednodušené dočasné vyřazení vozidel z provozu, popřípadě, že veškeré pracovní kontakty kolegů se budou odehrávat v aplikaci Teams.

Samozřejmě to znamenalo i nemalé investice do kybernetické bezpečnosti a ochrany klientských dat. Pandemie nám nastavila nový standard. Mám na mysli zejména novou úroveň digitalizace, adaptaci populace na uspokojování potřeb v on-line prostoru, práci zaměstnanců na dálku a rozlišování pracovního a mimopracovního času.

Jaká vidíte do budoucna největší rizika pro pojišťovnictví?
Z pojistně-technického a ekonomického hlediska jsou to především kybernetická rizika a globální nebezpečí typu pandemie. V souvislosti s častými extrémními výkyvy počasí všude ve světě a se změnami v přístupu zajišťoven k pojistné ochraně před živelnými škodami může nastat posun i v tomto segmentu. Strmý růst cen stavebního materiálu a nemovitostí obecně se promítá do majetkového pojištění, kdy je potřeba vést klienty k pravidelné úpravě pojistných částek, aby nedocházelo k podpojištění.

Přečtěte si také