Je nutné rušit rodná čísla?

Chystaný systém identifikace neodpovídá evropské legislativě, komplikuje digitalizaci a bude se do něho muset opět investovat.

Pohybuji se na pojistném trhu relativně dlouhou dobu, prakticky od začátku devadesátých let. Poznával jsem ho z pozice podnikatele, který neustále hledá nové možnosti, jak na něm uspět, a zároveň jako zástupce jednoho z odvětví, které celou naši ekonomiku pomáhalo posouvat dál. Odvážím se proto říct, že dokážu posoudit, jakým způsobem se vyvíjely podmínky pro podnikání v průběhu času, i mít názor na to, co během těch let trhu, firmám i klientům v praxi pomohlo. A co naopak zaběhnutým procesům zbytečně komplikuje život. Jedním z nich je současný záměr rušit rodná čísla. A to v době, která podnikatele a firmy zatěžuje rostoucími i novými daněmi, kdy se hledají finanční úspory, bojuje se s vysokou inflací a společnostem se zdražuje většina vstupů.

Opakovaně a rád říkám, že podporuji technologické inovace a dávám prostor novým nápadům a podnětům. Byl jsem mimo jiné blízko procesu nastavování souladu firmy s Obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR) a znám i slabší momenty, při kterých začíná převládat nejistota a obava z nového a neznámého. Přitom právě GDPR a oblast ochrany rodných čísel je moje konkrétní osobní zkušenost.

Současný stav vyhovuje

Jako podnikatel jsem investoval obrovské finanční prostředky do nového systému a změn interních procesů, abych dostál svým povinnostem při styku se státem a v mém případně s pojišťovnami a bankami a přitom neztrácel důvěru svých klientů. O to větší je dnes moje potřeba reagovat a pátrat po informacích, které souvisejí s ambiciózním záměrem náhrady rodných čísel pomocí bezvýznamného směrového identifikátoru (BSI) a dalších identifikátorů. Je totiž zřejmé, že firmy budou nejen muset opět sáhnout hluboko do svých kapes při nákupu nových IT systémů a při budování nové IT infrastruktury, ale současně budou v přímém kontaktu se svými zákazníky a klienty opět s maximálním vypětím sil střežit to nejcennější – důvěru.

Stojím si za tím, že současný stav je vyhovující a argument ochrany osobních údajů u mě neuspěje. Naše systémy jsou v souladu s GDPR a byly od začátku pečlivě nastavované. Možné úniky osobních údajů byly eliminované na minimum. A i ten nejslabší článek, kterým je vždy člověk, se stále školí a vzdělává v oblasti ochrany (nejen) osobních údajů. Vždyť mluvíme o rodném číslu, které v naší zemi funguje už od padesátých let.

Do chystaného systému identifikace se již investovalo hodně peněz. Možná však zbytečně. Neodpovídá totiž evropské legislativě, výrazně komplikuje propagovanou digitalizaci a bude se do něho muset opět investovat. A nikdo neví, o jak velké objemy peněz ve výsledku půjde. Přitom lidem, kterým vadí, že jejich rodné číslo toho o nich moc říká, je už dnes umožněno zažádat si o jeho změnu. Proto by nejlepší bylo připravit pro podobné zájemce řešení, prostřednictvím kterého by mohli požádat například o vygenerování bezvýznamného rodného čísla, a tím najít rozumný kompromis.

Jistě, k životu patří i překonávání překážek. Ne všechny však do cesty staví život, řadu z nich si vytváříme sami. A tak se ptám – proč? A proč zrovna nyní? Nacházíme se v nestabilní makroekonomické situaci. Stát bojuje s obřím deficitem. Titulky v médiích to nazývají „ekonomická krize“. Mysleme na to! Buďme otevření inovacím, ale zároveň neházej­me většinové náklady na soukromou sféru. Identifikujme možná rizika, jako jsou cenová náročnost, úroveň připravenosti nebo nedostatečná komunikace záměrů. Jen tak se mohou zrodit nové věci, které posunou naši zemi dopředu.

Ivan Špirakus, prezident Asociace českých pojišťovacích makléřů

Přečtěte si také