Sto dvacet zaměstnanců a jedna provozovna v Plzni. Na první pohled lokální byznys, který je však spojený s jednou z nejhodnotnějších značek na světě. Restauraci McDonald’s u plzeňského hobbymarketu už několik měsíců řídí franšízantka Sandra Neffová, které práce pod zlatými oblouky rozhodně není cizí. Cesta k vlastní restauraci však byla klikatá. O zodpovědnosti ke globální značce, komunitních aktivitách a samozřejmě také byznysu se franšízantka McDonald’s rozpovídala pro týdeník Euro. Všimnete si toho na první pohled. Sandra Neffová je energický, pozitivní a odhodlaný člověk, i když se s ní podle jejích slov život vždycky nemazlil. Brigádu si v mládí hledala především proto, aby finančně pomohla své mamince, se kterou žila společně se sestrou. Zároveň potřebovala práci skloubit se školou. Její kroky proto mířily do McDonald’s. Sama o sobě říká, že má ráda řád a pořádek. I proto se do práce v restauraci zamilovala: „Už na první směně jsem věděla, že tohle chci! Dokonalý systém, propracovaný trénink, organizace, zodpovědnost a pořádek. Byla jsem nadšená.“
Vlastní podnikání
Po škole Sandra hledala nové výzvy. Na nějakou dobu proto zakotvila v korporátním prostředí telekomunikační společnosti. Zkušenosti z brigády prý překvapivě využila i tam: „Vždy jsem do práce dávala samu sebe a vytvářela jsem kolem sebe ‚rodinu‘, což je jedna z věcí, kterou mě naučil Mekáč. Ostatně brzy jsem pochopila, že mít kolonku McDonald’s v životopise je velký benefit. Byla jsem vděčná za všechno, co jsem se v korporátu naučila, ale nastal čas na uskutečnění svého snu.“ Bylo jasné, že mluví o vlastním podnikání.
Podnikání je z mnoha pohledů rizikem, které si při úvahách o vlastním byznysu uvědomuje i ten největší dravec. Sandra Neffová ale věděla, že pokud bude podnikat, pak jedině se značkou McDonald’s. Říká o tom: „Přechod ze zaměstnance na podnikatele je velká změna a je pochopitelné, že jsem cítila jistou dávku strachu a pokory. Na druhé straně tohle jsem přece celý život chtěla! Abych se stala franšízantkou, musela jsem v Mekáči začít úplně od znova, dobře jsem si to uvědomovala. Přesto jsem opustila poměrně lukrativní pozici v korporátu a šla na svou první směnu do restaurace. Všichni mě mezi sebe přijali, jako kdybych s nimi pracovala odjakživa. U nás je opravdu jedno, kolik vám je let, jestli jste student, nebo maminka dvou dětí…“
Tradiční pracovní týden Sandra Neffová vyměnila za práci na směny: „Život se mi od základu změnil. Najednou jsem to nebyla já, kdo si plánuje schůzky podle potřeby. Někdy jsem ani nevěděla, co je za den, a po prvním týdnu mě bolely nohy.“ S pyšným úsměvem dodává, že spoustu postupů a standardů během tréninku znala, i když řada věcí se od časů její brigády změnila. „Současné restaurace jsou v něčem jiné. Produkty jsou připravovány přímo pro konkrétního zákazníka, objednávku dostanete na místo, ani nemusíte k pokladně. Je toho opravdu hodně. Na druhé straně stále dbáme na vysoké standardy v oblasti kvality, hygieny nebo servisu,“ konstatuje Sandra Neffová.
Běh na dlouhou trať
Trénink trvá několik měsíců a adepti na licenční spolupráci musejí projít všemi pracovními pozicemi v restauraci, aby ji byli schopní efektivně řídit. Přes úklid, obsluhu zákazníků, přípravu jídla a pití se tak dostanou až na pozici manažera. Až poté přijde řeč na vlastní restauraci. Smlouva se uzavírá na 20 let. Sandra Neffová nabídku restaurace Plzeň Hornbach nezvažovala ani vteřinu: „Měla jsem obrovskou radost a vlastně dodnes mám. V restauraci jsme jako rodina, každý máme nějaký příběh, ale jsme spolu. Jsem opravdu ráda, že mám tak úžasný tým!“
A dodává: „Cítím se dobře také mezi dalšími franšízanty. Pomáháme si, přitom jsme tak trochu rivalové. Tvoříme opravdu profesionální komunitu, ve které je jedno, odkud jste, zda jste muž, nebo žena. Jako lokální podnikatelé s českým kapitálem jsme bezpečně přijali hodnoty McDonald’s, které platí po celém světě.“
Jde například o komunitní aktivity, které podle ní k byznysu patří: „Díky fanouškům a zákazníkům můžeme společně pracovat, rozdávat radost a podnikat. Je třeba za to svému okolí něco vracet. Chodíme třeba za klienty do domů poskytujících pečovatelské služby pro seniory, pořádáme exkurze pro školy a školky nebo navštěvujeme psí útulky. Je to úžasná terapie pro obě strany.“
Spolupráce s McDonald’s je během na dlouhou trať. Budoucnosti se ovšem Sandra Neffová neobává: „Věřím naší značce, způsobu podnikání i svému skvělému týmu. Dokud společně předáváme lidem feel-good momenty, svou misi naplňujeme. Těším se na budoucnost.“
•