Jak lépe propojit obchodníky s klienty

Jednou z možností je card-linked marketing, na jehož rozvoji se významně podílí i česká společnost Dateio.

Slevu ocení snad každý zákazník. Je však velmi tenká hranice mezi tím, kdy nabídky obchodníků klienty motivují nakupovat více a kdy naopak agresivní přístup spíše obtěžuje. Jak tedy tuto hranici efektivně najít? Odpovědí může být takzvaný card-linked marketing, který se v posledních několika letech prosazuje v Evropě i České republice. Umožňuje totiž obchodníkům zobrazovat potenciálním klientům prostřednictvím mobilního bankovnictví relevantní nabídky „na míru“. Významným hráčem v tomto rostoucím oboru je i česká fintech společnost Dateio.

Díky datům, která banky získávají s každou platbou kartou, je možné sestavit poměrně věrný profil zákazníka – zejména v oblasti jeho nákupních zvyklostí. Tato data jsou velmi zajímavá pro obchodníky, kterým poskytují informaci o tom, do jaké míry nakupuje zákazník u nich a do jaké u jejich konkurence. Data tak obchodníkům umožňují oslovit právě ty zákazníky, o kterých vědí, že je jejich zboží nebo služby mohou zajímat. Uživatelé v mobilním bankovnictví díky tomu dostávají personalizované nabídky, které jsou pro ně skutečně relevantní z hlediska sortimentu i ceny. A právě v tom spočívá pro společnosti největší síla card-linked markentingu oproti jiným možnostem, jak oslovit zákazníka. Díky aplikaci a provázanosti služby s platební kartou tak odpadá potřeba nosit u sebe množství věrnostních karet – nabídky od retailerů zákazník nalezne ve svém mobilním bankovnictví.

Rychlý růst a expanze

Zatímco v USA se takzvaný card-linked mar­keting rozvíjí už od 90. let, v Evropě, a tím spíše střední a východní, jde stále o relativně novou záležitost. Významný podíl na rozvoji této oblasti marketingu má i česká společnost Dateio. Její platforma MAG.IC je dnes jednou z největších v Evropě.

Ondřej Knot, spoluzakladatel společnosti Dateio

Aniž by to věděli, zkušenost s ní mají stovky tisíc Čechů, kteří využívají internetové bankovnictví České spořitelny, AirBank nebo Unicredit. Mimo Česko pak Dateio nasadilo svou platformu ještě v Rumunsku a na Slovensku a nově se služba spouští také v Maďarsku. Celkem tak nabídky partnerů oslovují skoro 3,5 milionu klientů. Je však téměř jisté, že toto číslo se letos výrazně zvýší.

„V letošním roce spouštíme MAG.IC platformu také v Rakousku a Chorvatsku. Rozšiřování na zahraniční trhy v naší dlouhodobé strategii hraje důležitou roli. A samozřejmě jednáme s potenciálními novými investory, kteří by nám umožnili v expanzi pokračovat,“ vysvětluje spoluzakladatel společnosti Ondřej Knot. Ten Dateio založil před necelými deseti lety s Ivanem Dovicou jako startup, přičemž dnes zaměstnávají na 50 lidí.

Rychlý růst firmy potvrzují i další čísla: mezi roky 2020 a 2021 narostl počet aktivních uživatelů platformy o 76 procent a z hlediska průměrné tržby na uživatele byl meziroční nárůst větší o 67 procent. Celkový růst tržeb se tak navýšil 2,5krát. I díky tomu se Dateio dostalo na prestižní seznam nejrychleji rostoucích evropských firem sestavovaný Financial Times, firma v něm obsadila 170. místo a stala se tak podle žebříčku nejvýše postavenou českou společností.

Pozitivní pandemie

Pandemie covidu-19 přispěla ke zvýšenému zájmu o card-linked marketing. A to i v tak specifické oblasti, jakou je luxusní móda. Vice­prezident společnosti Rakuten Advertising Stuart McLennan například v roce 2020 odhadoval, že tento nástroj pomůže k oživení zájmu. Argument byl podle něj jasný: pro značky i banky jde o win-win situaci. Značky totiž nemusí jít cestou necílených slev – v luxusním segmentu vždy riskantnímu kroku – a mohou získat novou klientelu, banky pak mohou skrze prestižní partnerství získat výhodu ve srovnání s konkurencí.

Pozitivní vliv pandemie zaznamenalo i české Dateio. „Karty byly už před pandemií mezi Čechy nejoblíbenějším platebním prostředkem, covid-19 popularitu bezhotovostních plateb ještě posílil. Tím, že výrazně více lidí začalo objednávat zboží na e-shopech, společnosti začaly hledat efektivní nástroje, jak lépe cílit svou reklamu, případně dosáhnout ještě lepších výsledků,“ vysvětluje Knot.

Přečtěte si také