Jak efektivně relaxovat

Akrylátové vířivky jsou natolik odizolované, že mohou být nenáročně využívané celoročně, říká majitelka rodinné firmy USSPA Kateřina Kadlecová.

Cena elektřiny skokově narostla, média byla plná návodů, jak a kde ušetřit za teplo, a s tímto problémem se musela vyrovnat i rodinná firma USSPA, která se věnuje provozu vířivek a termálních bazénů. „Pokud je pro vás důležité efektivně relaxovat, trávit přínosně čas se svými blízkými a máte rádi vodu, pak jsou vířivky a swim spa nejvýhodnějším řešením, a to i z hlediska spotřeby energie a vody. U vířivek je nízká energetická spotřeba klíčovým kritériem, podstatou produktu pro provoz v exteriéru bez ohledu na počasí, a to v rámci rodinného rozpočtu,“ říká majitelka společnosti Kateřina Kadlecová.

A dodává: „Akrylátové vířivky fungují na principu termosky, co se izolačního systému týče, a v tom je hlavní kouzlo jejich nenáročného celoročního užívání. Není vířivka jako vířivka. Pro nás vždy byla spotřeba energií tématem i na straně vývoje. V našem případě efektivitu provozu podporují chytré technologie, které jsme vyvinuli tak, aby se v závislosti na vlastním provozu chod sám automaticky optimalizoval. U současné řady privátních spa jsme dosáhli dokonce až o třetinu nižší průměrné spotřeby než u generace předchozí.“

Jak jste se jako firma vypořádali s růstem cen energií?
Energie naštěstí v případě naší výroby nepředstavují zásadní podíl na nákladech. Nárůst výdajů za energie byl značný – 92 procent, zároveň je ale potřeba říct, že u nás se netýkal jen růst cen vstupů, vliv mělo i rozšíření výrobních prostor a pokračující navyšování výroby, která vzrostla o třetinu. Uskutečnili jsme i dílčí projekty s cílem snížit spotřebu a zároveň zlepšit pracovní podmínky, jako byla třeba výměna světel ve výrobních halách v Dobrouči.

Vaše firma hodně rostla v době covidu. Nicméně i poté, co restrikce skončily, zájem o vířivky neopadl. Čím si to vysvětlujete?
„Spáčka“ se stávají standardní součástí vybavení domácností. Zájem o ně rostl v celé Evropě i před covidem, ten jen vše urychlil. Doba nejistot, ohrožení a také omezení spojená s pandemií přivedla lidi k tomu, aby si uvědomili, že to nejdůležitější je zdraví a rodina. A také pojmy domov a zázemí dostaly nový rozměr. Když chcete tohle všechno spojit, pak zázemí v podobě nástroje zajišťujícího péči o to nejcennější, navíc příjemnou formou, kde vám je hezky, dává smysl. Trvalý zájem o naše vířivky je hodně spojený s touhou po kvalitě, a tedy jistotě. Zbavování se důsledků stresu, regenerace sil a psychické uvolnění je důležitou součástí zdravotní prevence. To všechno spa umí a navíc působí blahodárně i na imunitu, o pozitivních přínosech hydroterapie na pohybový aparát není potřeba nikoho přesvědčovat. Navíc možnost odpočívat průběžně, nejen v době dovolené, má ohromný přínos pro kvalitu života a v neposlední řadě i pro rodinné soužití. Člověk má za své zdraví zodpovědnost a péče o něj je na každém z nás. A když se to děje v bezpečí domácího prostředí prostřednictvím vířivky, kde máme pod kontrolou kvalitu vody, nemáme časové omezení a sami si určujeme, jak ji využijeme, není péče o zdraví povinnost, ale radost.

Ekonomové věští pro letošek těžké časy, firma USSPA naopak loni otevřela nové výrobní prostory. Chystáte se na další růst?
Tyto predikce mi přijdou jako věštění. Ono to tak může být, ale nemusí. Loni jsme si také touto dobou mysleli, že největší výzvou roku bude vymanit se z pandemie, a pak přišla válka na Ukrajině. Plány máme a jsou růstové, především jsme ale připraveni udržet si flexibilitu a reagovat na vývoj. Po značném rozšíření výrobních kapacit se nyní ve výrobě soustředíme na další možnosti automatizace, procesy a produktivitu. Loni jsme přidali další, již pátý showroom v Česku (druhý pražský), a aktuálně pracujeme na tom, abychom potenciál všech pěti showroomů maximálně vytěžovali. V exportu nám po úspěchu na loňském oborovém veletrhu v Lyonu postupně přibývají noví partneři napříč evropskými trhy, od čehož si rovněž slibujeme další růst.

Jak dbáte na to, aby ladné křivky nezastínily funkčnost, o kterou jde především?
Křivky nevznikají odděleně od funkce. Design je komplexní záležitost a je mylné přistupovat k němu jen jako ke vzhledu. Nejde totiž jen o estetiku, ale také o užitnou hodnotu produktu. Dobrý design povyšuje funkci, vylepšuje ji, posunuje dál. Tvořit design pro design nikam nevede. Už během navrhování nových produktů testujeme v jednotlivých fázích komplexnost řešení s ohledem na funkčnost. Každá nová forma prochází stadiem, kdy se vymodeluje z hlíny. V tu chvíli si do ní můžeme i sednout a reálně posoudit budoucí komfort pro uživatele. Společně s designem jde také technický vývoj, který je primárně zaměřen na funkční stránku. V obojím je pro nás výzvou přinášet nová řešení a posunovat celý obor. Výsledkem je řada trendů, které se nám podařilo do oboru přinést, a to z celosvětového hlediska, a také patenty v čele s našimi automatickými termokryty. Na rozdíl od spousty dalších výrobců sázíme na komplexní kvalitu, mimo jiné žádný komponent nenakupujeme v Číně. A ani si tam nepořizujeme formy. Naše know-how je mimořádně široké, držíme ve vlastních rukou design a celý proces od návrhu přes výrobu forem a technický vývoj až po finální výrobu produktů. Na začátku jsme si dokonce vyvíjeli vlastní stroje pro vakuové tvarování. Naši zákazníci tak mají jistotu kvality i kontinuálního zlepšování.

Nebojíte se třeba dovozců z Číny, která už dnes umí vyrobit kdeco relativně kvalitně a mnohem levněji?
To pro nás není téma, přestože většina značek na českém trhu má aktuálně původ v Číně, i když je prodejci prezentují jako třeba švédské, kanadské či americké. Znepokojuje nás klamání zákazníka ohledně původu zboží. Ten má vědět, co si pořizuje. Navíc nejenže u vířivek to „relativně kvalitně“ moc neplatí, ale také ceny těchto dovozů v uplynulém roce významně vzrostly. I proto v Evropě pozorujeme trend odklonu prodejců od čínských vířivek. Ty každopádně nejsou konkurencí pro naše.

Loni jste otevřeli nový showroom v Praze. Dají se vířivky a swim spa prodávat jinak, než že si je zákazník na vlastní oči prohlédne nebo vyzkouší?
Podle nás moc nedají. Nebo spíš ani nechceme, aby si zákazník spáčko koupil, aniž by ho viděl. Je to v případě našich spa investic na dlouhé roky a chceme, aby se svým rozhodnutím byl zákazník spokojený. Stejně jako u auta je dobré vířivku vyzkoušet a takový rodinný „test drive“ je běžnou součástí rozhodování.

Většina vaší produkce putuje do zahraničí, máte dceřinou společnost ve Španělsku a síť distributorů po Evropě. Jak se vám povedlo proniknout třeba do „saunařských“ zemí, jako je Švédsko?
Jde o postupný proces. Jde o to najít na daném trhu správné partnery, kteří budou kromě prodeje schopní zajišťovat kvalitní péči o klienty. Dealery na začátku u nás školíme obchodně i technicky. Rozjezd takové spolupráce může trvat i měsíce. Pokud jde o Švédsko, to je kromě saunařské už i vířivkovou zemí. Jeho podnebí si o spa přímo říká. Je to země přirozeně vířivkám zaslíbená více než jižní státy. Jeden z našich tamních partnerů se zaměřil výhradně na swim spa, které jsou obzvlášť pro tamní podnebí jedinou udržitelnou variantou bazénu.

Je nějaká „vířivková“ země, kam se vám zatím dostat nepovedlo?
Největší trh spa je z celosvětového hlediska severoamerický. Tam jsme zatím nezamířili. Kdysi jsme naopak sami začínali s dovozem spa z USA a tam, v kolébce výroby vířivek, jsme se také na­učili základy pro náš rozjezd výroby před čtvrtstoletím. Dnes jsme už ale v pozici, kdy se američtí producenti inspirují našimi inovacemi.

USSPA je od svého počátku rodinná firma, navíc silně zakořeněná v Dolní Dobrouči na Orlickoústecku. Nikdy vás nelákalo dobře rozjetou výrobu prodat nebo ji přesunout tam, kde budou levnější náklady?
Ne. Na rodinném charakteru firmy si zakládáme a působení v místě, kde po generace žije naše rodina, je pro nás víc než jen byznysovou motivací. Jsme šťastní, že se nám daří náš úspěch přenášet i do podpory v regionu a můžeme přispívat ke zlepšení života a rozšíření příležitostí i pro ostatní kolem nás. Podporujeme různé prospěšné aktivity v čele s domácím hospicem. Vydělané peníze také investujeme zpátky do Dobrouče – ať už je to místní restaurace, kterou jsme loni koupili, abychom zachránili její sál pro setkávání místních, nebo třeba louky, které táta přetvořil v překrásné golfové hřiště, jež je ódou na místní krajinu a přivádí sem lidi z celé republiky i zahraničí. Máme to tady rádi a užíváme si svobodu, kterou podnikání přináší nejen v možnosti plnit si své sny.

Přečtěte si také