Ideologie v komunálu nemá smysl

Je třeba nerozlišovat Pražany na ty lepší z centra a horší z paneláku na periferii, komfortní služby si zaslouží všichni, říká Ondřej Prokop, předseda hnutí ANO v Praze.

Z prohlášení lídrů konkurenčních stran vyplývá, že s hnutím ANO v Praze opět téměř nikdo nechce vládnout. Co na to říkáte?
Považuji to za takové předvolební tanečky. Komunální politika má primárně řešit problémy, nikoli ideje. Má být o tom, jestli opravíme most nebo jestli budeme budovat cyklotrasy, nebo spíš silnice. Vymezovat se vůči komukoli ideologicky mi na komunální úrovni nedává smysl, protože občanům Prahy je relativně jedno, kdo jim opraví třeba kašnu.

V čem je to pražské specifikum? V krajských městech takové problémy nemáte, s výjimkou Českých Budějovic, Brna a Jihlavy vládnete ve všech. Ve Zlíně nebo v Ostravě jste se uměli dohodnout i s Piráty…
Praha je specifická tím, že v ní sídlí obě komory parlamentu. Lidé tu podle mého soudu jsou mnohem více ovlivněni celostátní politikou, která je mnohem více polarizuje, a potom to přenášejí i do komunálu.

Máte naopak vy někoho, koho byste jako koaličního partnera neakceptovali, třeba s ohledem na doznívající kauzu Dozimetr?
Kauza Dozimetr je velký problém. Štve mě, že někteří aktéři, kteří za to nesou zodpovědnost, se neustále snaží vymlouvat na to, že o ničem nevěděli, za nic nemůžou. My ale chceme jít programově. Nejvzdálenější jsou nám proto aktivistické strany, které například chtějí šikanovat motoristy.

Když zmiňujete dopravu: stojíte si stále za svými slovy o Středočeších,
kteří berou parkování lidem v Praze?
To je věc, kdy média vytrhla z kontex­tu jednu větu, přifoukla ji a udělala ze mě bojovníka proti Středočechům. Tak to ale opravdu není. Část mé rodiny žije ve středních Čechách, byl bych přeci sám proti sobě. Chtěl jsem upozornit na skutečnost, že samotní Středočeši mají problém s dojížděním do práce, a že je potřeba, aby Praha a Středočeský kraj spolupracovaly. Je nutné vybudovat síť odstavných parkovišť již před Prahou, aby Středočeši mohli pohodlně přesednout na vlak či jiné spoje, a na pracoviště dojeli bez zbytečných zácp a zdržení. Do Prahy denně dojíždí 280 tisíc Středočechů, a nezastírám, že Praha je potřebuje. Ostatně, mám za to, že o hlavním městě a středních Čechách bychom dlouhodobě měli uvažovat jako o jedné velké metropoli. Je tu jeden logistický problém, kdy se hejtman či hejtmanka Středočeského kraje a primátor Prahy potkají v úřadu jen na dva roky, protože volby v těchto územních celcích nejsou synchronní. Takže problém je to spíše koncepční, který lze překonat několika strategickými dokumenty.

Jak byste ohodnotil čtyřleté vládnutí v Praze pod vedením Zdeňka Hřiba?
Kdybych měl použít jedno slovo, byla by to nekompetentnost. Bohužel až na čestné výjimky v Radě hlavního města Prahy čtyři roky sedí řada z mého pohledu nekompetentních lidí ke své gesci, kteří na to ať už věkem, nebo zkušenostmi prostě nemají. Určitě se však dají najít konkrétní příklady toho, co se povedlo. Například politická odvaha opravovat Barrandovský most je fajn, nicméně zase mě mrzí způsob, jakým se to provedlo. Hlásili, že historicky poprvé budou dávat největší důraz v zakázce na zhotovení, aby byl most uzavřený co nejkratší dobu. No, a už v půlce opravy se ukázalo, že se zdrží více než o měsíc a že za to samozřejmě nikdo nemůže a že se žádné sankce uplatňovat nebudou. Nerozumím tomu.

Jak se stavíte ke konceptu mýta pro vjezd do Prahy a k větší míře regulace dopravy?
V případě mýta jsem rozhodně proti. Myslím, že bychom neměli zpoplatňovat vjezd do centra. Je fakt, že do centra se všechna auta nevejdou, a je logické, že parkování v centru města musí být výrazně dražší než třeba na sídlištích. Naší prio­ritou je vyřešit primárně parkování pro rezidenty tam, kde spí, kde to auto nechávají přes noc, a to jsou hlavně sídliště a rezidenční čtvrti, kde parkovací místa žalostně chybějí. Představa, že je reálné všem autům umožnit zaparkovat v centru, je samozřejmě nesmyslná. Pokud nabídneme dostatečnou alternativu dopravy, ať už MHD, či jinými způsoby, tak auta do centra sama jezdit nebudou. Ale nejsem příznivcem zavírání nábřeží nebo magistrály, dokud nebudou dokončeny oba okruhy.

Dokončení okruhu je v Praze mantrou snad všech stran či hnutí. Mám jednu prostou otázku: kdy a jak?
Skutečnost, že více než 30 let po revoluci nemáme dokončen ani jeden okruh, mě velmi mrzí. Ten vnitřní je přitom přímo v rukou magistrátu a přímo ten o tom rozhoduje. Konečně se alespoň povedlo posunout další etapu městského okruhu do územního rozhodnutí, o které zažádalo
předchozí vedení. A my na to budeme chtít navázat a současně apelovat na vládu a pomáhat jí v tom, aby co nejrychleji začala budovat vnější okruh mezi D1 a D11.

Není problém i v tom, že Praha má 57 městských částí, kdy každá z nich prosazuje svůj zájem? Nevyřešila by to jejich redukce?
To je složité téma. Několika nešťastnými kroky jsme Prahu po revoluci roztříštili, což je naprosto nestandardní. Změna, o níž mluvíte, by ale znamenala, že si politici a s nimi i úředníci musí takzvaně sami vypustit rybník. Praha se ovšem řídí zákonem o městě Praze, takže se konečně musí najít osvícený premiér a vláda, která s tím něco udělá.

Co považujete za nejpalčivější problém v Praze?
Mojí prioritou jsou sídliště a okrajové čtvrti, na které mnoho generací politiků posledních let zapomínalo. Řešili často pouze centrum, Václavák, náplavky, filharmonii… A sídliště jsou často na okraji zájmu. Byl bych rád, kdybychom nerozlišovali Pražany na ty lepší z centra a horší ze sídliště. Měli bychom nabídnout komfortní služby všem. Rád bych proto na magistrátu zřídil fond, ze kterého by městské části mohly čerpat peníze na opravu chodníků, vnitrobloků, laviček a dalších věcí, na které ty okrajové městské části nemají finance.

Pražanům chcete ušetřit peníze za městskou hromadnou dopravu
nebo za vodné a stočné. Kde na to chcete vzít?
Máme štěstí, že Praha je bohatý region. Díky dobrým krokům minulých koalic má Praha naspořeno na účtech asi 80 miliard, které bohužel konzumuje inflace, takže pokud chceme realizovat chytrá opatření pro Pražany, Praha si to určitě dovolit může. Chceme především zastavit zdražování. Nyní jsme v Praze svědky zdražování úplně všeho od vodného stočného po daň z nemovitosti přes nájmy v obecních bytech až po zdražení svozu odpadu, kdy současná koalice nechala za stejnou cenu malé nádoby u rodinných domů a na dvojnásobek zdražila velké nádoby na sídlištích, kde bydlí mnohem více chudších rodin.

Městskou hromadnou dopravu chcete zlevnit všem sociálním skupinám bez výjimky, nebo máte cílený plán?
Minimálně na rok 2023 bychom chtěli plošně odpustit dopravné všem Pražanům jako rychlý krok v současné krizi, ale ne natrvalo. Další roky bychom rádi udrželi cenu na současné úrovni.

Současné vedení sází stromy na podporu nižší teploty v Praze. Budete v tom pokračovat, nebo půjdete jinou cestou?
Jde o správný trend, ale ne nový. Toto vedení nedělá nic jiného, než že pokračuje v tom, co bylo dřív. Je potřeba říct, že Praha je vůbec jedna z nejzelenějších metropolí na světě. Stromy je potřeba dostat především do centra, kde dnes chybějí.

Brno dalo miliardu na fotovoltaiku ve městě. V Praze se teď mluví mimo jiné o obřím tepelném čerpadlu. Jaký je váš plán udržitelnosti energie města?
Primárně bychom chtěli pomoct bytovým domům na sídlištích, kde vidíme velký prostor díky jejich velkým střechám a poměrně dobré statice. Chtěli bychom nabídnout městský instrument, který pomůže připravit projekty a získat dotace, abychom pomohli bytovým domům k nějaké částečné energetické samostatnosti.

Přečtěte si také