Řetězec Kaufland nechal ve spolupráci se studenty UMPRUM vytvořit kolekci volnočasového oblečení, které si mohou zaměstnanci objednat přes zaměstnaneckou aplikaci. Část z této kolekce byla vystavena i v rámci expozice KAUF LOVE na Designbloku 2024. Spolupráce studentů uměleckého průmyslu s velkým obchodním řetězcem může leckoho překvapit. Magdalena Rajnohová, studentka UMPRUM, však v takové spolupráci vidí příležitost, jak dostat kvalitní design do povědomí široké veřejnosti. Jako členka jednoho z pěti kreativních týmů složených ze studentů Ateliéru designu oděvu a obuvi a Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace se podílela na vytvoření kolekce K-Look. A jak sama říká, byla to zkušenost, která předčila její očekávání.

Design: Magdalena Rajnohová, Hermance Duverney, UMPRUM 2022
► Jaká byla vaše první reakce, když jste se dozvěděla, že budete navrhovat kolekci oblečení pro Kaufland?
Byla jsem nadšená, byla to pro mě úžasná výzva – možnost spolupracovat s firmou, která už je dlouho významným hráčem na trhu. Byla to má první zkušenost v tak velkém měřítku. Zatímco někteří moji spolužáci byli vůči této spolupráci méně otevření, já jsem v ní viděla skvělou příležitost. Měla jsem štěstí, že mojí partnerkou v týmu byla grafička Hermance Duverney z Francie, která v té spolupráci také viděla smysl. Myslím si, že jsme vytvořily výborný tým, Hermance byla velice šikovná a technicky schopná. Navíc mi nechala volnou ruku a poskytla mi příležitost vyzkoušet nové přístupy i v oblasti počítačové grafiky. Byla to vlastně má první zkušenost s návrhem grafiky a následnou tvorbou tisků.
► Jaké konkrétní návrhy jste s kolegyní Hermance připravily?
Bylo toho více, protože jsme si mohly vybrat, co budeme dělat. Nejvíce nás oslovily volnočasové šaty pro ženy, které jim umožní cítit se krásně, i když vyrazí třeba do lesa. Navrhly jsme rovněž kšiltovky, legíny a šátky.
► Čím jste se nechaly inspirovat, když jste navrhovaly šaty?
Hlavní pro nás bylo, aby šaty slušely jakémukoli typu postavy. Vytvořily jsme vlastně one size oděv, což znamená, že byla vytvořena univerzální velikost, která sluší jak štíhlým, tak plnoštíhlým ženám. Nechtěly jsme se nechat limitovat velikostmi. U košilových šatů to však bylo něco jiného, tam selekce velikostí byla.
► Co se vám vybaví, když se řekne Kaufland?
Pro mě je Kaufland především solidní hráč na trhu. Navíc ho považuji za skvělého obchodníka, i když mám jeho prodejny dál od bydliště. Díky této spolupráci mám s Kauflandem spojené pouze ty nejlepší zážitky. Je to partner, který splnil to, co si předsevzal. Navíc uměl spravedlivě ohodnotit nejen nás, ale také naši práci, jejíž výsledek dokonce představil široké veřejnosti na říjnovém Designbloku. Spolupráce má kontinuitu a mě na tom fascinuje, že celé snažení nevyšumělo do prázdna.
► Z čeho jste při návrzích oblečení vycházely? Měly jste konkrétní zadání, které jste musely splnit? Nebo jste přinesly něco vlastního?
Zadání bylo, abychom navrhly oděv pro zaměstnance Kauflandu a pro jejich volnočasové aktivity. Navštívily jsme prodejnu Kaufland na pražském Vypichu, kde jsme s některými zaměstnanci mluvily, a ti nás inspirovali k tomu, které oblečení by ocenili. Jedna ze zaměstnankyň například navrhla, že by si přála legíny, takže jsme se domluvily, že je vytvoříme. Podobně jsme přidaly i holínky a pláštěnky – zkrátka kousky, které by pro zaměstnance byly praktické a zajímavé.
► A čím jste se nechaly inspirovat při tvorbě vy? Co se do ní nejvíce prolíná?
V prezentaci od zadavatele bylo vytvořit moderní, volnočasové, jednoduše nositelné oblečení a zapracovat do něho logo Kauflandu. Chtěly jsme, aby bylo „joyful, feminine, easy to wear, colorful“ – hravé a veselé oblečení s jasnými barvami. Udělaly jsme tedy návrhy jak s klasickým „káčkem“, využily jsme ale i další značku Kauflandu, konkrétně K-jarmark. Ta se mi hodně líbí, její kvítka a lístečky jsou pro návrhy velice inspirativní.
► Co vás na práci nejvíce bavilo?
Rozhodně lidé, se kterými jsme spolupracovaly. To bylo nezapomenutelné a vždycky jsme se cítily vítané a oceňované. Byli kolem nás lidé, kteří o naši práci měli zájem a zajímala je spolupráce s UMPRUM. Bylo vidět, že si cení naší vize, což se také ukázalo na loňském Designbloku. Celkově to vnímám jako inspirující způsob, jak prezentovat firmu jinak.
► Jaké druhy materiálů jste převážně využívaly na šaty?
Vyráběly jsme z materiálů, které jsou jednoduché na údržbu. Nejraději pracuji s hedvábím, protože je lehké a krásně se nosí. Na druhé straně chápu, že pro zaměstnance Kauflandu by byl takový výrobek možná cenově nedostupný nebo by hodně uvažovali nad jeho pořízením. Proto jsme volily jiné materiály. Buď přírodního charakteru, nebo syntetické, které se dají snadno prát. Samozřejmostí je bavlna.
► Co by měla splňovat taková volnočasová kolekce?
Kolekce by měla lidi bavit a neměli by se v ní cítit, že mají na sobě reklamní předměty Kauflandu, protože málokterý reklamní předmět si vezmete na sebe ven. Logo je v naší kolekci zakomponované tak, aby si oblečení na sebe lidi vzali rádi, i když zrovna nejdou na firemní akci Kauflandu, ale třeba s rodinou na procházku do lesa. Logo Kauflandu není prvoplánově vidět, dalo by se udělat, aby vidět bylo, ale nás bavilo si s tím více pohrát.
► Jak se z vašeho pohledu liší navrhování věcí pro korporátní firmu, kde máte zadání, od klasických návrhů, které běžně děláte?
Rozdíl je v tom, že když navrhuji samostatně, je celý tvůrčí proces mnohem svobodnější a hranice si stanovujeme sami – často jen ve spolupráci s vedoucím ateliéru, který funguje jako kritický hlas a konzultant. Někdy musím celý návrh přepracovat, jindy dostanu volnou ruku k pokračování. Přitom mám možnost obhájit si svůj nápad, pokud mu věřím, a prosadit si ho. Při spolupráci s firmou je však nutné respektovat zadavatele, který má jasnou představu o výsledku. Vytvořím několik návrhů, zadavatel z nich vybere ten, který nejvíce odpovídá jeho představám, a přestože nemusí být nejblíže mému vkusu, pokračuji v práci, aby výsledek vyhovoval zadaným požadavkům. I zde probíhá dialog, ve kterém společně posuzujeme, co je pro projekt nejvhodnější. Nemohu mluvit za všechny, ale byla jsem i s tímto přístupem velmi spokojená.
► To navazuje na následující otázku. Jak se vám s Kauflandem spolupracovalo?
Výborně. Svým způsobem jsme i tady měly s kolegyní volnou ruku, protože jsme si mohly hrát, takže hravá nebyla jen kolekce, ale i my samy. Často jsme vymýšlely, jak loga Kauflandu uplatnit a kam všude je na oblečení umístit.
► Čeho si na spolupráci s Kauflandem nejvíce vážíte?
Jak jsem zmínila na začátku, v celém projektu byla přítomna kontinuita, spravedlivé ohodnocení a respekt k našim názorům. Kaufland je zadavatel, za nímž stojí řada lidí, kteří pro něho s nadšením pracují – což samo o sobě vypovídá o férově nastavené firemní kultuře. Přesně tento přístup jsem při spolupráci s Kauflandem pocítila i já. Velmi si vážím přátelství a pracovních vazeb, které během této zkušenosti vznikly.
► K-Look kolekce vznikla pod vedením Liběny Rochové. Jaké to je tvořit pod vedením takové módní ikony?
K paní profesorce chovám neskutečný respekt nejen pro to, co za svou kariéru dokázala, ale i pro její schopnost být současně rádcem, kritikem a přítelem. Pracovat s ní není práce, ale zábava, je to věc, kterou si člověk užije a skutečně jej obohatí. Považuji ji za nesmírně férovou, čestnou, otevřenou, inspirující a inovativní ženu. A ta spolupráce se nesla v tomto duchu. Líbilo se mi už jen to, že nabídce od Kauflandu věřila, že dala celému projektu zelenou a dokázala do něho zapojit i druhý ateliér, kolegy z grafického designu.
► Co byste doporučila dalším mladším designérům, kteří by chtěli pracovat na podobném projektu pro korporátní firmu?
Za sebe musím říct, že jsem byla ve správný čas na správném místě – vlastně to přišlo samo. Stačilo mít otevřenou mysl a neuzavřít si takovou příležitost sama před sebou. Ocenila jsem, že tato spolupráce přišla ještě v rámci studia, byli jsme podporováni ze všech stran – Kaufland s námi chtěl spolupracovat a UMPRUM nám nabízela veškeré zázemí a pomoc. Myslím si, že to byla jedinečná příležitost, a jsem ráda, že jsem u toho byla.
•