Hybrid je velmi efektivním mezičlánkem, i když je odsouzen k vyhynutí

Požadavky EU nutící automobilky snížit emise CO2 u svých vozů jsou neúprosné. Je evidentní, že automobilům s klasickým spalovacím motorem odzvonilo. Nová emisní norma je pravděpodobně už nedovolí dále vyrábět. Mezičlánkem v přechodu na 100% elektromobily, který má nastat už v roce 2035, tak budou hybridy. Do těchto pohonů v současné době automobilky hodně investují, a to i přesto, že už za pár let čeká hybridy stejný osud jako spalovací motory.

Hybridní pohony rozlišujeme dle způsobu dobíjení baterie na mild-hybridy a plug-in hybridy. Oba spojují do jednoho pohonného ústrojí spalovací a elektrické motory a menší či větší baterii. Spalovací motor je vždy jeden, zpravidla benzínový, elektromotory lze použít i dva, a to na přední a zadní nápravu. Výsledkem je pak pohon 4×4. Elektromotory jsou poháněny elektřinou uloženou do baterie, a šetří tak práci spalovacímu motoru. Výsledkem je snížení spotřeby paliva a vyprodukovaných emisí CO2. Takřka každá automobilka má v současné době hned několik modelů poháněných buď částečně, nebo kompletně elektřinou. Někteří výrobci tyto alternativy nabízejí u většiny svých modelů, či dokonce u všech. To je případ automobilky Peugeot, která má aktuálně nejširší elektrifikovanou nabídku ze všech francouzských značek. V příštím roce by měl dle aktuálních předpokladů jedničkou v rámci všech mainstreamových výrobců v Evropě.

Lze-li připojit vůz zásuvkou do elektrické sítě, jedná se o plug-in hybrid. Takový vůz má zpravidla velkou baterii, přičemž v ní uložená energie mu umožní ujet čistě na elektřinu desítky kilometrů. Zmíněný Peugeot nabízí tento pohon u šesti svých modelů, počínaje hatchbackem 308 s cenou pod milion korun, po luxusní vlajkovou loď 508. Nejoblíbenější z plug-in hybridních peugeotů je pak SUV 3008, které můžete mít i jako plnohodnotnou čtyřkolku s výkonem až 300 koní. Výhodou těchto vozů je spotřeba paliva jen něco přes litr benzínu na sto kilometrů. V čistě elektrickém režimu ujedou v městském provozu kolem 70 kilometrů. Díky tomu mají nárok na SPZ s písmeny EL a s tím spojené výhody elektromobilů včetně parkování zdarma na modrých zónách v Praze.

Mild-hybrid má baterii podstatně menší. Na to, aby utáhla celé auto, to nestačí, pomáhá však hospodařit s palivem. Nenabíjí se ze sítě, ale používá výhradně energii, kterou si vůz sám vyrobí. To se daří hlavně v městském provozu, kdy vůz často brzdí a zase se rozjíždí. Energie, která při brzdění vzniká, se rekuperací vrací. U vozů značky Peugeot se jedná o systém Hybrid 48V a v následujících několika měsících ho dostanou všechny osobní modely značky. Systém Hybrid 48V tvoří benzínový motor, který je spojen s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor. Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 % v porovnání s benzínovým motorem. Vůz vybavený mild-hybridním pohonem, může při jízdě ve městě více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi.

Hybridní technologie je v současné době velmi efektivním řešením snížení emisí CO2 a spotřeby. Samozřejmě ne ideálním, protože nulové emise nezajistí. Toto zatím zvládnou jen elektrické, případně vodíkové vozy. Ty všechny ostatní pohony vytlačí už za pár let. Zatím je ovšem stále možné a z mnoha ohledů výhodné pořídit si hybrid. Plug-in hybrid je optimálním vozem pro obyvatele měst. Umožňuje totiž většinu času jezdit čistě na elektřinu a šetřit tak životní prostředí i finance. I mild-hybrid je nejefektivnější ve městě, kde vám oproti vozu s klasickým benzínovým pohonem ušetří až dva a půl litru paliva na sto kilometrů. Jezdíte-li však často dlouhé trasy po dálnici, je pro vás mild-hybrid mnohem lepším řešením než plug-in hybrid. Vybitá baterie u plug-inu totiž svou hmotností dramaticky zvyšuje spotřebu vozu, což mnohem lehčímu mild-hybridu takřka nevadí.

Přečtěte si také