Téměř tři čtvrtiny zaměstnanců v průzkumu Unie zaměstnavatelských svazů ČR uvedly, že se firemní benefity kladně projevují na jejich zdraví, duševní pohodě i pracovní výkonnosti. Nejčastěji firmy poskytují benefity stravovací – dle průzkumu Hospodářské komory 93 procent. Trendem se postupně stává využívání rozvážkových platforem, jak potvrzují i zkušenosti Woltu a jeho služby pro firmy – Wolt for Work. „Office manager či sami zaměstnanci si díky ní mohou objednávat jídlo, potraviny i další zboží včetně drogerie či léků, s možností sledování nákupů na jednom místě a pohodlnou platbou faktury jednou měsíčně,“ shrnuje výhody manažerka projektu Hana Kučerová.
Jak firmy přistupují ke stravovacím benefitům? Jsou zvyklé jednotlivé možnosti kombinovat?
Jak dokládají data Hospodářské komory, stravovací benefity patří k těm nejoblíbenějším, ať již jde o firemní kantýny, dovozy obědů, či stravenkový paušál. Jako u všech benefitů platí, že jsou oboustranně přínosné, i proto jsme rádi, že se povedlo zachovat jejich daňové zvýhodnění, byť se našich služeb netýká. Výhodou Wolt for Work oproti klasickým stravovacím benefitům je větší flexibilita – firmy mohou investovat dle jejich ekonomické situace. Výši nákupů i jejich frekvenci mohou libovolně nastavovat. Zároveň se náš program snadno kombinuje s jinými stravovacími benefity. V tuzemsku nás nejčastěji firmy využívají pro příležitostné akce – catering, porady či firemní snídaně, ale možností je daleko více.
Proč roste poptávka i v době, kdy se některé firmy snaží šetřit?
Partnerské firmy se shodují, že hrazené stravování přispívá nejen k nižší fluktuaci, ale také motivuje zaměstnance k pravidelnému docházení a zlepšuje vztahy na pracovišti. Jde o nejoblíbenější firemní benefit, takže se ho firmy snaží omezovat co nejméně. Naše řešení firmám navíc umožňuje šetřit náklady, například v podobě možnosti sloučit dopravu – vytvoří skupinovou objednávku místo několika menších – nebo věrnostního programu Wolt+.
Jak se vyvíjejí poptávky a potřeby firemních zákazníků? Liší se například malé a střední firmy oproti korporacím?
Každý měsíc rostou objednávky i počty aktivních firem. Jsme pátou nejúspěšnější zemí z celkových patnácti, kde tato služba v rám-
ci Woltu funguje. Do konce roku je naším cílem vyrůst o čtvrtinu. Do Wolt for Work se připojují velké korporace s tisícovkou zaměstnanců, středně velké firmy i menší startupy. Potřeby firem se liší především ve velikosti nákupního košíku, korporace zároveň více objednávají jídla na porady či potřeby do kanceláře. I proto jsme pro ně nově zavedli uzpůsobenou nabídku, například box s variací baget nebo croissanty v krabici na ranní schůzky.
Těší se oblibě i rozvoz na home office?
Společně s návratem do kanceláří se snížil poměr objednávek na home office, ale stále má své místo. Firmy využívají i možnost doručit jídlo zaměstnancům na nemocenské, navíc třeba květiny na zpříjemnění nálady. Nebo využívají stravovací benefity, aby zaměstnance nalákaly na pracoviště – v poslední době je také patrné razantní zvýšení objednávek ke konci pracovního týdne, kdy si zaměstnanci rádi berou home office. Firma je motivuje, aby přišli osobně a rozvíjeli sociální vazby s kolegy.
Pozorujete trendy ze zahraničí, které se přesunují také na český trh?
Každý trh má jiné potřeby a trendy, lokálnost je proto velmi důležitá. Vedle zmíněného fenoménu silných pátků jsou trendem takzvané overtime meals, zejména v Dánsku. Když zaměstnanci zůstávají v práci přesčas, automaticky se jim v určitou hodinu otvírá přístup do aplikace Wolt. V Česku to využívají především právnické firmy. Někteří klienti volí možnost nastavit speciální odměny pro jednotlivé týmy nebo pro zaměstnance, kteří mohou za odměnu dostat například dárkový poukaz nebo kredity na Woltu.
•