Zabezpečit firmu před kyberútoky není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. I když si dáte záležet na ochraně firemní sítě, může ji ohrozit jedna jediná věc: mobil zaměstnance. Právě na ten se zapomíná, přitom jde (stejně jako v případě notebooků) o vstupní bránu, která hackerům rychle umožní přístup k nejcitlivějším informacím. Ztráta dat ale nemusí být nejhorší věcí, kterou firmě kyberútok způsobí. Problém totiž tkví v tom, že kromě citlivých informací přichází kvůli kyberútoku také o peníze a důvěryhodnost.
Ať už jde o odcizení peněz z bankovního účtu, nebo o náklady na obnovu zasaženého systému, náprava po kyberútoku je mnohem dražší než jeho prevence. E-shop, který hackeři vyřadí z provozu, nezvládne přijímat nové objednávky, a proto majitel přichází o potenciální tržbu. Firma, která schraňuje data zákazníků, zase po kyberútoku ztratí dobrou pověst a její zákazníci možná raději přejdou někam, kde jsou jeho data v bezpečí – třeba ke konkurenci.
Malá i velká řešení
S kyberbezpečností se mohou firmy vyrovnat různě. Třeba tak, že se zaměří na rizika, jež ošetří. Pomůže třeba služba Mobile Device Management, díky které je možné zabezpečit a vzdáleně spravovat firemní smartphony, tablety nebo notebooky. Kdykoliv se budou chtít zaměstnanci na dálku přihlásit do firemního e-mailu nebo intranetu, zvládnou to pomocí VPN bez zadávání komplikovaných hesel, přičemž firemní data zůstanou v bezpečí. Služba Mobile Device Management totiž v zařízení vytvoří samostatný účet, jenž je oddělený od soukromé části zaměstnancova telefonu. Pokud soukromou část telefonu zaměstnanec něčím ohrozí, firemní data zůstanou v pořádku a hrozba k nim nedojde.
Dalším možným řešením je takzvaný Privátní přístupový bod neboli Privátní APN, který zajistí, že se mobilní uživatelé zařadí do samostatné sítě, která je od veřejného internetu oddělená firewallem. Díky tomu je zaručen bezpečný přístup do internetu i přes firemní mobilní zařízení. Služba toho ale umí mnohem víc: lze ji využít i pro sběr dat nebo dálkové monitorování objektů a prostor.
Zabezpečit koncová zařízení je také možné pomocí samostatné aplikace, jako je CyberWall, která zvládne ochránit mobily, počítače i tablety zaměstnanců před ransomwarovými nebo třeba phishingovými útoky. Včas odhalí podvodné weby a zkontroluje odkazy v přijatých e-mailech i veřejnou wi-fi síť, na níž se dotyčný chystá připojit. Toto řešení je vhodné pro jednotlivce i pro firmy bez IT personálu, který spravuje úroveň nastavení centrální firemní ochrany.
Vhodným způsobem, jak ke kyberbezpečnosti přistupovat, je také komplexní řešení, jež se zaměřuje na různá rizika najednou, například pomocí ochrany službou Trend Micro Worry-Free Services. Ta chrání koncová zařízení před známými a neznámými hrozbami tak, že se „učí“ a prověřuje, zda nejde o malware. Mezi tyto funkce patří prevence známého i neznámého malwaru, prevence webových hrozeb či kontrola ochrany dat.
Služba Trend Micro Worry-Free XDR toho obsahuje ještě víc – dokáže kontrolovat e-maily proti spamu a phishingu a neuniknou jí ani cloudové aplikace, v nichž se možnosti ke kyberútokům také ukrývají. Navíc správci umožní lépe odhalit hrozby pomocí takzvaného „sandboxingu“, objevit zdroje nákazy a porovnávat data jednotlivých stanic.
Vodafone v rámci svých služeb Vodafone Business zabezpečuje firmy po celém Česku. Všechny ze zmíněných ochran poskytuje dlouhodobě, a proto dokáže hackerským útokům efektivně předcházet. Podívejte se, co pro vás může udělat na vodafone.cz/itsluzby.
•