S výraznou oblibou franchisingu souvisí i množství rizik, které každý rozvoj doprovází. Profesionálně zpracované franchisové koncepty (domácí i zahraniční), jež splňují všechny atributy franchisingu dané etickým kodexem EFF (Evropské franchisové federace), budou stále více srovnávány s takzvanými „pseudosystémy“, které slovo „franchising“ užívají neoprávněně, s cílem své příjemce pouze nalákat a oklamat. Naštěstí jejich „úspěch“ je pouze dočasný, protože každý franchisový koncept by měl být dlouhodobě prověřen a měl by být prokazatelně úspěšný. Právě koronakrize prověří životaschopnost franchisových konceptů.
Jako platforma pro srovnávání úrovně franchisových konceptů slouží i soutěž Franchisa roku. Účastní se jí různé franchisové koncepty, a to jak členů České asociace franchisingu (ČAF), tak i koncepty, které v asociaci registrované nejsou.
Šestý ročník Franchisy roku
Vítězem letošního ročníku v kategorii Franchisa roku se stal po absolvování osobní obhajoby před porotci soutěže franchisový koncept RE/MAX.
Realitní franchisa RE/MAX se 48 lety zkušeností je nejúspěšnější celosvětovou sítí s osmi tisíci kancelářemi a stejně tak je i jedničkou mezi realitními franchisovými sítěmi v Česku. „Naším posláním není jen zprostředkování prodeje realit,“ uvádí Jan Hrubý, ředitel franchisingu RE/MAX.
„Chceme dlouhodobě měnit pohled na to, jak se reality v ČR prodávají a být inspirací i pro naši konkurenci. Proto věnujeme velkou pozornost inovacím a zkvalitňování služeb. Společně s našimi makléři chceme posouvat úroveň a kvalitu realitního podnikání v Česku. O tom, že se nám to daří, svědčí i dlouhodobá spokojenost našich zákazníků, která převyšuje 97 procent,“ přibližuje Hrubý.
2. místo soutěže Franchisa roku patří franchisovému konceptu Fruitisimo.
Pod značkou Fruitisimo se připravují a prodávají výrobky vlastní produkce (šťávy a ovocné koktejly, ručně vyráběná kopečková zmrzlina, čerstvé saláty a zdravé snídaně, s láskou upečené dorty, čerstvě umletá káva) a z menší části výrobky dodavatelů. Produkty Fruitisimo se připravují pečlivě podle vlastních receptur s využitím čerstvých a vysoce kvalitních surovin přímo před zraky samotných zákazníků.
„Co je náš tajný recept? Nejsou to rychlejší mixéry ani výkonnější odšťavňovače. Je to v lidech. Milujeme, co děláme, a to poznáte při každé návštěvě,“ říká Jan Hummel, CEO a majitel společnosti Fruitisimo.
3. místo obsadil koncept Partners market.
Partners market je unikátní podnikatelský koncept kamenné bankovní a poradenské pobočky. „Snažíme se měnit zaběhlé pořádky ve finančním sektoru, tvoříme nové koncepty, jsme inovátorem na trhu,“ konstatuje business development manager Ondřej Němec. „Máme vlastní investiční společnost, pojišťovnu, penzijní společnost a budujeme i vlastní banku. Vizí společnosti je více než 200 Partners marketů po celé republice s cílem, aby každý klient mohl dostat profesionální a nezávislou finanční službu a náležitý servis.“
Další samostatné ceny
Úspěšný zahraniční franchisový koncept – TAB Board
The Alternative Board® (TAB Board) je významná celosvětová organizace. Cílem konceptu TAB Board je podporovat majitele malých a středních firem při jejich strategickém řízení. TAB Board byl založen v roce v USA a nyní je provozován již ve 23 zemích světa.
Úspěšný český franchisový koncept – Original Beer Spa
Original Beer Spa (Originální pivní lázně) představují exkluzivní značku na trhu wellness a lázeňských zařízení. Originální lázeňská procedura „Beer Spa“ je založena na použití výhradně přírodních surovin, materiálů a znalosti staročeských léčitelských postupů.
Zajímavý franchisový koncept – Motýlí dům Papilonia
Motýlí dům je speciálně vybudovaný a veřejnosti přístupný ekosystém, ve kterém se simulují přirozené podmínky pro zdravý a aktivní život exotických motýlů. Jedná se o výletní atrakci, jež hostům umožňuje spatřit z bezprostřední blízkosti stovky živých exponátů – motýlů pocházejících z oblastí deštných pralesů Jižní Ameriky, Mexika, Thajska, Filipín nebo subsaharské Afriky.
Cena za inovativní nápad ve franchisingu – MAXECO
Společnost MAXECO nabízí jedinečnou příležitost podnikání díky novému inovativnímu způsobu vytápění infračerveným podlahovým topením. Společnost kromě Česka provozuje pobočky na Slovensku, v Polsku, na Ukrajině a ve Španělsku.
Cenu veřejnosti, o níž se hlasuje prostřednictvím online, získal franchisový koncept Partners market. Hlasování se zúčastnilo více než 1200 hlasujících.
•