Finanční zdraví je pilíř udržitelného rozvoje, polovina Čechů ale žije bez rezerv

Více než polovina obyvatel nemá peněžní polštář alespoň na tři měsíce a není připravena na nečekaný výdaj. Snažíme se těmto zranitelným klientům pomáhat například radami v mobilním bankovnictví George nebo upozorněním, že si mohou říct o státní podporu, říká šéfka udržitelnosti v České spořitelně Petra Ondrušová.

Finančně zdravá společnost investuje prostředky do zvyšování prosperity jednotlivců i firem a zároveň minimalizuje negativní dopad v oblasti životního prostředí. To je podle Petry Ondrušové ideální stav, na který bychom měli cílit. I proto největší tuzemská banka podle počtu klientů klade ve své strategii pro éru udržitelné transformace důraz na finanční zdraví klientů. „Třetina Čechů má nízkou úroveň finanční gramotnosti. Platí to zejména pro lidi s nižším vzděláním a nižšími příjmy. Pod tíhou takových čísel už asi lépe chápete naši posedlost finančním zdravím a finanční gramotností,“ vysvětluje žena, která ve spořitelně zastává pozici Chief Sustainability Officer.

Česká spořitelna si vytkla jako stěžejní bod své strategie finanční zdraví klientů. Jak se to projevuje v praxi?

Věříme, že když se lidé o své peníze budou s naší pomocí dobře starat, bude se jim lépe dařit a zvládnou i složitější období. Při každém kontaktu s klientem se snažíme, aby pocítil, že rozumíme jeho finančnímu zdraví a pomáháme mu ho zlepšovat. Z retailového bankovnictví pro příklad vyberu mobilní bankovnictví George s novou poradenskou FIT zónou, kde klienti najdou tipy a rady pro zlepšení svého finančního zdraví v různých oblastech, jako je příprava na důchod, pomoc se státními příspěvky, vytváření finančních rezerv, spoření v rámci bydlení a energií nebo finanční koučink. V minulém roce těchto poradenských scénářů využilo 250 tisíc klientů. Pro korporátní bankovnictví nabízíme mimo jiné komplexní Poradenství pro finanční zdraví, kde mají klienti k dispozici přehled o stavu svého podnikání nebo průvodce udržitelnými obchodními postupy, jako je usnadnění přechodu na elektromobilitu, snižování uhlíkové stopy a zvyšování energetické účinnosti.

Nakolik jsou dnes z vaší zkušenosti Češi finančně zdraví?

Tady můžeme využít data z Indexu prosperity a finančního zdraví, což je společný výzkum České spořitelny, datového portálu Evropa v datech a Sociologického ústavu AV ČR. Index měří prosperitu Česka a porovnává ji s ostatními evropskými zeměmi. Česko je aktuálně v oblasti Finančního zdraví na 9. místě mezi 27 státy EU. Zlepšili jsem se sice o pár příček, ale spíš jen díky propadu v jiných zemích. Dlouhodobě zaostáváme v úrovni bydlení a stavu životního prostředí. Co je u nás vyloženě alarmující, a dokonce se to zhoršuje, je finanční rezerva nízkopříjmových domácností. Představte si, že více než polovina Čechů nemá finanční rezervu alespoň na tři měsíce a není připravena na nečekaný výdaj! Snažíme se těmto zranitelným klientům pomáhat a zlepšovat jejich finanční zdraví, ať už jde o posílení jejich příjmů, větší kontrolu nad výdaji, nebo ve zlepšování spořicích návyků. V loňském a letošním roce jsme třeba oslovili přes 280 tisíc klientů, kteří by mohli čerpat některou ze státních dávek jako příspěvek na bydlení, přídavek na dítě nebo mimořádnou okamžitou pomoc.

Co by měli pro lepší finanční kondici udělat sami klienti? Kde vidíte největší rezervy?

Třetina Čechů má nízkou úroveň finanční gramotnosti. Platí to zejména pro lidi s nižším vzděláním a nižšími příjmy. Takže pod tíhou takových čísel už asi lépe chápete naši posedlost finančním zdravím a finanční gramotností. Pozitivní je, že pomalu přibývá lidí, a často jsou to mladí lidé, kteří se snaží své peníze chránit a zajímají se i o možnosti, jak je lépe zhodnotit. To je jediná cesta, jak nastartovat změnu, aby lidem se dařilo lépe.

Proč je finanční zdraví zásadním tématem i z pohledu udržitelné transformace, o kterou Evropa usiluje?

Finančně zdravá společnost totiž investuje prostředky do zvyšování prosperity jednotlivců i firem a zároveň minimalizuje negativní dopad v oblasti životního prostředí. To je ten ideální stav, na který bychom měli cílit. Jde ale o úkol, který nás dalece přesahuje, a proto Česká spořitelna aktivně podporuje iniciativu Druhé ekonomické transformace, která má za cíl nastartovat takovou transformaci a pomoci změnit naši republiku v dalších třech dekádách v otevřenou, respektovanou a úspěšnou zemi. Chceme přispět ke vzniku společnosti, která je postavena na ekonomice šetrné k životnímu prostředí s vysokou přidanou hodnotou a schopné úspěšně soutěžit s nejvyspělejšími státy světa. Věříme, že české podniky, od těch nejmenších až po ty největší korporace, mohou přispět k udržitelné transformaci Evropy a uspět s českými značkami i na globálních trzích.

Proměna k udržitelnějšímu modelu fungování je úkolem hlavně pro byznys. Spořitelna dnes deklaruje, že dekarbonizace a snižování dopadů na životní prostředí jsou pro ni stěžejní při poskytování nových úvěrů. Jak hodnotíte zájem firem o vlastní zelenou transformaci?

Firmy mají o zelenou transformaci obecně zájem, ale je těžké paušalizovat. Rozdílná je také situace podle odvětví, například dekarbonizace energetiky je, co se týče investic do konkrétních technologií, nastartovaná, relativně předvídatelná a dá se lépe řídit. V některých odvětvích zase dekarbonizační technologie zatím nejsou vůbec vyvinuté, jsou v pilotní fázi nebo jsou velmi drahé. Tam logicky nemůžeme čekat, že firmy se do toho samy pohrnou. Očekáváme, že poté, co se firmy adaptují na CSRD reporting, začnou udržitelnost více zohledňovat při zvyšování své efektivnosti a konkurenceschopnosti.

Udržitelná transformace je v mnohém novum, takže vedle zdrojů financování je třeba mít i správné know-how. Banky říkají, že chtějí být firmám průvodci. Jakou má to průvodcovství podobu ve vaší bance?

Především je nutné zdůraznit, že mnoho firem je v udržitelnosti velice aktivní. Proto rozlišujeme, kdy jsme jim průvodci, a kdy partneři. Pokud jsme v roli průvodce, poskytujeme firmám digitální nástroje, které jim mohou pomoci s prvními kroky v ekonomicky efektivní transformaci. Jedná se třeba o kalkulačky uhlíkové stopy, elektromobility nebo fotovoltaiky. Tyto a další nástroje jsou pro ně k dispozici zdarma na webových stránkách ČS v sekci Průvodce udržitelným podnikáním.

Pro firmy, kde jsme v roli partnera, nabízíme individuální poradenství, jako je identifikace materiálních rizik, dopadů a příležitostí, jak uspořit v oblasti hospodaření s energiemi, nebo zajištění kompletního ESG reportu.

Vy zdůrazňujete, že přístup k udržitelnosti musí být komplexní, nelze ho zužovat jen na ochranu životního prostředí. Které oblasti nemají z vašeho pohledu takovou pozornost, jakou by si zasloužily?

Ano, tohle je moje velké téma. Mám pocit, že když se příliš soustředíme na životní prostředí, tak vlastně začínáme od konce. Nemůžeme chtít po lidech, aby se zajímali o enviromentální otázky a omezovali se pro zlepšování životního prostředí bez toho, že se nejprve postaráme o ně samotné. Lidé se musí nejdříve cítit sami aspoň minimálně zajištění a stabilní. Když jste banka, máte jedinečné know-how i nástroje na to, jak posilovat sebevědomí a finanční zdraví lidí i firem, což je jediný možný zdravý základ dlouhodobé prosperity. Pak jim můžete pomalu začít rozšiřovat obzory, nabízet udržitelná řešení, která i jim něco ušetří. V další fázi už budou slyšet i na investice do bydlení nebo rozvoje firmy, které budou udržitelné a úspory přinesou až v delším horizontu. Ale docela určitě to nejde obrátit, hučet do lidí něco o ekologii, strašit je klimatickou krizí a nutit je chovat se udržitelně bez toho, že se o nejdříve postaráte o jejich klid a stabilitu. Stejně tak se můžeme bavit o podpoře a stabilizaci komunit nebo celé společnosti podporou vzdělávání a finanční gramotnosti dětí.

Téma vzdělávání a rozvoje finanční gramotnosti je s Českou spořitelnou spojeno už poměrně dlouho, že?

Ano, je to tak a my máme velkou radost z toho, jak to ve společnost rezonuje. Vidíme to už i v nezávislých průzkumech, že si nás lidé spojují s tématem finanční gramotnosti a oceňují naši podporu vzdělávání českých dětí. Měl jste možnost vidět třeba naši novinku George pro děti? Je to nové internetové bankovnictví šité na míru dětem do 15. narozenin. To je finanční gramotnost přímo v praxi, má jednoduchý a hravý design a podporuje u dětí jejich nezávislost a samostatnost. Nabízí jim všechny základní funkcionality pro správu financí a nakládání s rozpočtem a nechybí průvodci, kteří jim vysvětlují finanční produkty. Aby to nebyla nuda, tak se děti dozví, která bankovka je na světě největší, že dřív se platilo solí, nebo že i na Antarktidě mají bankomaty.

Jak celkově sílící tlak na udržitelnost změnil fungování vaší banky?

Téma udržitelného růstu je tu dlouho. My to vnímáme tak, že udržitelnost otevírá příležitosti k růstu a našli jsme obrovský překryv s naším dvousetletým posláním vést klienty a společnost k dlouhodobé prosperitě. Snažíme se maximálně využít výhody digitální éry. Češi se učí nové věci docela rychle, takže když trefíte dobře digitální řešení, můžeme měnit život k lepšímu milionům klientů najednou. Firmy mohou na pár kliknutí využívat výhody našich kalkulaček a poradenských nástrojů a můžeme je navést na trajektorii udržitelné transformace a vytváření produktů a služeb s vyšší přidanou hodnotou. Takže ano, sílící tlak na udržitelnost mění fungování naší banky a my tomu jdeme naproti, protože tahle změna dává smysl – pro nás všechny.

Objevují se také nějaká nová témata ve vaší agendě?

Ano, máme jedno nové žhavé téma. Troufám si předpovědět, že to bude velké téma roku 2025. Accessibilita, hezky česky prostě Přístupnost znamená, že všechny produkty a služby banky musí být navrženy a poskytovány tak, aby je mohli bez překážek používat všichni lidé, včetně těch se zdravotním omezením a bez ohledu na jejich fyzické či mentální schopnosti. Je to silné téma, které přímo vychází ze snahy o férovější a inkluzivnější společnost. A je třeba přiznat, že bude co napravovat, opravdu nemáme všechno nastavené tak, abychom byli srozumitelní, dostupní a nápomocní všem bez rozdílu.

Jak moc náročné je být Chief Sustainability Officer v jedné z největších finančních institucí v zemi?

Je to náročné a těžké je pro mě stále i harmonizovat práci a rodinu. Já ale celý život hledám úkoly a příležitosti, které maximálně využijí můj potenciál. Tentokrát to vypadá, že budu muset svůj potenciál ještě rozšířit. Kdybych si chtěla stěžovat, tak můžu vytáhnout svůj seznam úkolů nebo ukázat kalendář, ale když jsem tu výzvu přijala, tak její součástí je pro mě i to, jak zvládnu zkrotit ten nekončící list úkolů a zklidnit kalendář, aby mi neskákaly upomínky, že mám být na dvou až třech místech zároveň. Mám ale plán a chci nejen banku, ale i sebe a svůj tým vést k dlouhodobě udržitelného způsobu fungování a rozvoje.

Máte nějaký svůj recept, jak přesvědčit o potřebných změnách kolegy nebo nejvyšší vedení?

Jistě, takže recept je tady – pište si: 20 deka urputnosti, 15 deka argumentační dovednosti, prosít sítem přesvědčivosti a špetka vizionářství. Nesmíte to příliš dlouho míchat, aby to neztratilo strukturu a servírovat to musíte po menších dávkách, jinak vám to strávníci hodí na hlavu.

Ale teď vážně, jak se to snažím dělat já s podporou týmu a dalších lidí v bance? Snažíme se mluvit o udržitelnosti konkrétně a prakticky, co to pro nás znamená, jak práce jednotlivých kolegů a týmů mění věci k lepšímu, co to reálně způsobí. Myslím, že se přitom dokážeme smysluplně opírat o hodnoty banky a té firmě to sedí, nemění jí to, ale posouvá. Vycházíme z toho, co ta banka umí, co dokážeme nejlépe a na tom stavíme – potom lidé změny přijímají mnohem ochotněji.

Petra Ondrušová

Je manažerkou udržitelnosti České spořitelny. Díky své kariéře plné klíčových manažerských rolí, jako je pozice regionální ředitelky retailového bankovnictví a ředitelky Erste Premier, má v oboru bohaté zkušenosti. V dubnu 2021 nastoupila na pozici manažerky diverzity, kde úspěšně zavedla strategie pro zvýšení diverzity a inkluze. Na tuto snahu navázala a dále ji rozšiřuje ve své současné funkci, v níž se zaměřuje na integraci environmentálních, sociálních a správních kritérií do firemních strategií.

Přečtěte si také