Filozofie udržitelnosti musí prostoupit celou firmou a všemi zaměstnanci

Vyrábět výrobky s nálepkou „ekologický produkt“ v budoucnu nebude stačit. To už pochopila většina firem. Přicházejí snahy změnit výrobní postupy a procesy, stejně jako i myšlení a chování lidí. Zkrátka půjde o kompletní přístup.

Průkopníky v této strategii jsou automobilky. Jmenujme například francouzského výrobce vozidel, značku Peugeot. Ta se zavázala, že od roku 2030 bude v Evropě prodávat výhradně bezemisní vozy, tedy automobily poháněné elektřinou. Kromě toho chce do roku 2038 dosáhnout stavu „Carbon Net Zéro“, což se dá přeložit jako nulové emise uhlíku.

Linda Jackson, generální ředitelka značky Peugeot: „Carbon Net Zéro nejsou jen tři slova, je to způsob myšlení, přístup, který si musíme osvojit všichni jako organizace i jako jednotlivci. Náš projekt chceme dotáhnout do konce, protože má zásadní význam pro nás i pro budoucí generace.“

Začněme ale produkty Peugeotu, tedy automobily. Už dnes francouzská značka nabízí celou řadu vozů poháněných výhradně elektromotorem. Kromě kompletní nabídky lehkých užitkových vozidel mohou být stoprocentně elektrické i osobní vozy e-208 a e-2008. Tyto dva modely se úspěšně prodávají po celé Evropě. V loňském roce se model e-208 stal nejprodávanějším malým elektromobilem na evropském trhu, zatímco jeho bratr e-2008 skončil třetí.

Další vozy Peugeot budou v tomto trendu pokračovat. Během následujících dvou let totiž Peugeot uvede na trh pět nových elektrických modelů. Už letos přijde elektrický hatchback E-308 a následně i úplně první evropské elektrické kombi, Peugeot E-308 SW. Následně na elektřinu překliknou i dynamický fastback 408, SUV 3008 s pohonem 4X4 a dokonce i velké sedmimístné SUV Peugeot 5008. Tato prostorná a praktická „esúvéčka“ by měla díky nové platformě STLA Medium nabídnout dojezd až 700 kilometrů na jedno nabití.

Ekologický přístup se ale dotkne i ostatních aktivit Peugeotu. Hlavním úkolem, který teď značka intenzivně řeší je, jak prodloužit autům život. Zatímco dnes je životnost vozu se spalovacím motorem přibližně 15 let, již brzy bude životnost vozu Peugeot s elektrickým pohonem 20 až 25 let. Na tomto procesu se bude významně podílet zmíněná nová platforma. Dalším faktorem zvýšení životnosti bude opětovné použití dílů. Renovace a recyklace tedy budou hrát klíčovou roli.

Omlazovat se budou nejen opotřebitelné části, ale také software. Tento technologický „lifting“ bude probíhat pravidelně a „Over the Air“, tedy bez nutnosti navštívit koncesionáře. Vůz tak bude pořád působit mladě, jak tělesně, tak i z hlediska inteligence a moderních systémů. Šéfdesignér značky Peugeot, Matthias Hossann předpovídá, že proces stárnutí vozů se výrazně zpomalí: „Představte si, že už nebudou žádná ojetá auta. Namísto toho bude renovovaný a personalizovaný vůz, který můžete kdykoli aktualizovat nebo upgradovat podle svých potřeb. Produkt, který je vždy aktuální a zachovává si svou hodnotu po celou dobu životnosti.“

Kromě zmíněných aktivit se připravuje ještě spousta dalších operací, které budou mít zásadní vliv na budoucnost značky v kontextu ekologicky smýšlejícího světa. Skupina Stellantis, kam Peugeot patří, staví v současné době výrobní závody na produkci baterií, uzavírá strategická partnerství s dodavateli klíčových surovin, např. lithia atd., a buduje silné základy, na kterých bude stavět. I tyto projekty dávají Peugeotu jistotu, že může směle plánovat i tak ambiciózní cíle, jako je snížit do roku 2030 potenciál globálního oteplování o 60 % celosvětově a o 70 % v Evropě.

Přečtěte si také