E-commerce opět roste. I mezi firmami

S bezmála 50 tisíci internetovými obchody je Česko dlouhodobě e-shopovou velmocí. Loni se navíc tento trh vrátil k růstu.

Podle statistik Heureka Group a Asociace pro elektronickou komerci dosáhly loni české e-shopy obratu kolem 194 miliard korun. Je to sice stále méně než rekordních 223 miliard v covidovém roce 2021, ale po následujících letech propadu se trh vrátil k meziročnímu růstu, konkrétně o pět procent. Vývoj hodnoty objednávek přitom naznačuje, že si Češi zvykli online nakupovat i zboží denní spotřeby. Nakupování po internetu navíc už dlouho není doménou jen soukromých zákazníků (B2C), ale stále ve větších objemech mezi sebou online obchodují i firmy (B2B).

Foto: Shutterstock

Dlouho se předpokládalo, že B2C a B2B obchodování bude konvergovat do společného obchodního kanálu, ale skutečnost je jiná. Firemní zákazníci mají na online nakupování jiné požadavky a obchodníci se jim snaží vyjít vstříc. Proto vznikla nová kategorie B2B e-commerce platforem, které firemním zákazníkům poskytují nejen individuální ceny (automaticky počítané na základě obratu) a platební podmínky, ale třeba také na míru upravenou nabídku zboží. Obchodníci jdou často ještě dál a umožňují zadávat objednávky přes dávkové soubory s kódy a množstvím zboží, zavádějí firemní účty s několika úrovněmi oprávnění k zadávání různě velkých objednávek nebo podporují schvalovací procesy svých zákazníků. Trendem je také propojování systémů obchodníků a velkých odběratelů pro plně automatizované objednávání zboží.

Bez automatizace to nepůjde

Automatizace je ostatně základním předpokladem pro úspěšný růst B2C i B2B online obchodování, přestože v podnikovém prostředí byla velmi dlouho podceňovaná. Ani dnes ještě není výjimkou, že se objednávky firemních zákazníků přepisují z e-mailů, nebo dokonce z papírových objednávkových listů. Současně je ale na vzestupu integrace B2B e-commerce platforem s dalšími podnikovými systémy, typicky s plánováním podnikových zdrojů (ERP), řízením vztahů se zákazníky (CRM), účetnictvím, skladem či logistikou. A platí to i naopak, když dnes většina ERP a dalších podnikových informačních systémů automaticky počítá s napojením na B2B či B2C e-shop. Pokud se obchodníci nebo výrobci, kteří svoje zboží a produkty prodávají firemním zákazníkům, s něčím zásadně potýkají, je to zpravidla očištění záznamů o produktech od neaktuálních, duplicitních či zbytečných položek.

Nové obchodní kanály

Když se ale taková očista podaří, otvírají se obchodníkům a firmám nové, dnes stále populárnější obchodní kanály. Jakmile je totiž k dispozici jednotný zdroj údajů o produktech (takzvaný produktový feed), je možné ho snadno napojit na takzvané marketplace platformy. Tato internetová tržiště provozovaná velkými online obchodníky umožňují v řádu dní začít obchodovat na připravené platformě s obrovským množstvím pravidelných zákazníků a marketingovou i logistickou podporou provozovatele. Prodej přes marketplace je velkým trendem v B2C i B2B online obchodování, protože má nezanedbatelné výhody. Když se prodejce smíří se snížením marže o provizi provozovatele internetového tržiště, nemusí investovat peníze a čas do budování vlastního e-shopu. Současně to ale značně omezuje možnost budování vlastní značky a konkurovat i jiným způsobem než nízkou cenou. Navzdory tomu je obchodování přes marketplace platformy na vzestupu. A dalším stále častěji využívaným obchodním kanálem jsou sociální sítě. Například v Německu dnes na sociálních sítích nakupuje skoro polovina spotřebitelů, zatímco v Asii ještě mnohem víc. Je jen otázkou času, kdy se trend social commerce naplno projeví také u nás.

Přečtěte si také