Dva z pěti e-shopařů jsou úplní nováčci. Nejčastěji vznikají e-commerce projekty v oblasti hobby a zvelebování domácnosti

Čeští podnikavci stále srší motivací zakládat nové e-commerce projekty. Zatímco dva z pěti e-shopařů jsou úplnými nováčky, zbývající část majitelů internetových obchodů již za sebou má určité zkušenosti.

V prvním pololetí letošního roku vzniklo nejvíce e-shopů v kategorii hobby a volný čas, dekorace a vybavení do domácnosti. Celkový počet objednávek roste stabilním tempem, avšak průměrný počet objednávek na jeden e-shop klesl přibližně o čtvrtinu. To naznačuje právě příliv nových e-shopů, vysvětlují odborníci ze společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

Přes 60 % majitelů letos vzniklých e-shopů již má předchozí zkušenosti s podnikáním v e-commerce. Dva z pěti zakladatelů nových projektů jsou přitom ale úplní začátečníci. „Z naší analýzy vyplývá, že e-commerce pohání vpřed ostřílení e-shopaři. Tedy ti, kteří už s internetovými obchody mají zkušenosti a třeba zakládají další. Zároveň ale poměrně velkou část nových projektů mají na svědomí úplní nováčci, což je pro budoucnost online prodeje slibné,“ uvádí Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates. Osm z deseti podnikatelů se přitom do stavby svého internetového obchodu pouští zcela na vlastní pěst, jen 20 % spolupracuje se specializovanou agenturou.

Foto: Shutterstock

„Pozitivní také je, že ukončení činnosti v prvním roce postihne jen malý zlomek e-shopů. Konkrétně jde o 8 procent. Drtivá většina projektů naopak po prvním roce pokračuje v prodeji dál,“ upřesňuje Michal Benatzky.

Jedním z nich je například alfiestore.cz s výšivkami z dětských kreseb. „První rok provozu byl velmi dynamický a plný výzev, ale i tak jej hodnotím jako úspěšný a raketový. Nabyté zkušenosti mi pomohly vylepšit procesy a přizpůsobit se potřebám zákazníků, jejichž získávání přitom vyžaduje neustálé úsilí,“ říká zakladatelka e-shopu Romana Sklář.

E-shopaři jdou naproti zvelebování domácností

V letošním prvním pololetí vzniká nejvíce nových e-shopů v kategorii hobby a volný čas (12,3 %), následují dekorace (11,1 %) a první trojici uzavírá vybavení do domácnosti (8,9 %). Kategorie dekorace si meziročně velice polepšila, počet nových e-shopů zde vzrostl o 89 %. Rostl také počet internetových obchodů v kategoriích jako hračky a výrobky pro děti (o 38 %) či vybavení do domácnosti (o 31 %). Naopak v kategoriích sport či chovatelství vzniklo o 22 %, resp. o 16 % nových e-shopů méně než oproti prvnímu pololetí loňského roku.

„Průřez e-shopů, které vznikají, je velmi pestrý. Ukazuje to, že segment elektronického obchodování v sobě stále ukrývá potenciál. Mezi novými e-shopovými projekty vidíme jak autorské prezentace, například keramika, oblečení, nebo design, tak také e-shopy zaměřené na průmysl, stavebnictví, nebo například servis těžké techniky. Stále vznikají tak nové B2B projekty, tedy e-shopy pro obchodování mezi firmami,“ doplňuje Michal Benatzky.

E-commerce se pozvolna oživuje

Průměrná objednávka, jejich celkový počet i tržby rostou na české e-commerce scéně stabilním tempem. Z aktuálních dat společnosti Upgates například vyplývá, že celkový počet objednávek se meziročně zvýšil o 5 %. A zatímco průměrná výše objednávky v první půlce loňského roku dosahovala 1 553 korun, letos je to 1 580 korun.

Že jsou lidé stále motivovaní zakládat internetové obchody, ukazuje nejen jejich příliv, ale také pokles průměrného počtu objednávek připadajících na jeden e-shop. „Zatímco za první pololetí roku 2023 jsme evidovali průměrně 852 objednávek, letos už toto číslo bylo 635, tedy přibližně o čtvrtinu nižší. To naznačuje, že na trhu stále vznikají nové e-shopy. Tím se totiž celkový průměr snižuje,“ vysvětluje Michal Benatzky.

Závěrem pak dodává, že celkový počet e-shopů u nás ovšem roste jen mírně. Důvodem je především to, že ačkoliv na jedné straně e-shopy přibývají, další mohou končit. Tím takzvaný e-shopový fond mládne. Je logické, že neživotaschopné projekty uvolňují na trhu místo těm snaživějším.

Přečtěte si také