Jméno vaší společnosti zní podobně jako výrobce šperků z křišťálu a optických přístrojů – firmy Swarovski. Je tato podobnost náhodná?
Není náhodná. Je to zajímavý rodinný příběh se začátkem v roce 1862 v Jiřetíně pod Bukovou, v Jizerských horách. Tam se totiž narodil Daniel Swarovski, zakladatel firem pod značkou Swarovski. Na Jablonecku se vyučil uměleckým sklářem a po cestách do Paříže a Vídně se usadil v Rakousku ve Wattens. Zakladatel skupiny Swarco Manfred Swarovski byl vnukem Daniela Swarovského. Přišel s nápadem upravit druhotný produkt z výroby křišťálu pro výrobu takzvané reflexní balotiny, která se využívá pro vodorovné dopravní značení. Tato myšlenka se ukázala komerčně velmi úspěšná. Dnes je Swarco globální firmou a jedničkou na trhu silniční telematiky v EU s více než padesátiletou historií.
Kde působí firmy skupiny Swarco?
Skupina Swarco působí ve více než 80 zemích světa, je v současnosti největším dodavatelem řešení pro řízení dopravy v Evropě a je aktivní taktéž na trzích v USA, v Jižní Americe, na Středním východě a v Austrálii. Celkový obrat skupiny přesáhl v roce 2022 miliardu eur.
Jaké technologie v současnosti dodáváte na českém trhu?
Naše firma dodává zejména řešení pro řízení dopravy ve městech – řadiče (řídicí jednotky pro řízení křižovatek), dopravní ústředny (řídicí centra), proměnné dopravní značení (LED značky), systémy pro řízení parkování a další řídicí systémy v dopravě. V počtu řadičů jsme pravděpodobně největším dodavatelem v Česku. Minulý rok byl pro nás úspěšný z pohledu zavedení nových technologií, kdy jsme dodali v projektu Telematiky v Mladé Boleslavi nejnovější dopravní ústřednu skupiny Swarco s názvem MyCity, která se v současnosti implementuje například v Paříži v přípravě pro olympiádu 2024 nebo v Berlíně.
Které profese a odbornosti jsou potřeba pro implementaci systémů řízení dopravy do „života“ měst?
Na řízení dopravy jsou potřeba inteligentní systémy a vysoce odborná práce. Naše firma disponuje obojím – máme nejmodernější systémy na řízení dopravy ze skupiny Swarco a zajišťujeme kompletní dodání našich řešení včetně servisu vlastními kapacitami v Česku. Disponujeme dopravními inženýry a projektanty, programátory, pracovníky v inženýringu, techniky na implementace a servis našich systémů, systémovými integrátory a projektovými manažery.
Řízení dopravy ve městech je často diskutovaným tématem. Jaké jsou důvody pro to, že v mnoha případech není efektivně řízena?
Ve většině případů není hlavní problém v dopravních systémech, ale v údržbě a způsobu jejich využívání. Někteří zákazníci bohužel nejsou schopni zajistit ani základní údržbu a servis našich zařízení a SW, z čehož vznikají neefektivity v řízení dopravy nebo v některých případech dokonce i ohrožení bezpečnosti účastníků provozu. Ve většině evropských států jsou tato zařízení zahrnuta do kritické infrastruktury státu, což zajišťuje povinnost udržovat tato zařízení v bezpečném a provozuschopném stavu.
Další problémy nastávají, pokud už zakoupené a nainstalované dopravní systémy jsou sice v rámci komunální politiky prezentovány veřejnosti, ale nejsou naplněny daty, aktivně využívány a dále rozvíjeny. Podstatná část problémů také nastává v důsledku průtahů ve schvalování dopravních projektů. A v neposlední řadě je to otázka koncepce řízení dopravy – preference individuální dopravy, hromadné dopravy, cyklistů nebo chodců. Každé město je v tomto ohledu specifické.
Je vůbec reálné dosáhnout stavu, kdy doprava ve městech funguje efektivně?
Ano, věřím, že toho dosáhnout lze. Například už zmíněný systém MyCity je holistický modulární systém pro řešení dopravy (mobility) v městech. Tento systém je schopen analyzovat a řídit provoz dle intenzity dopravy, stupně znečištění ovzduší, dojezdových časů, různých scénářů dle situací ve městě a podobně. Na květnovém evropském kongresu ITS v Lisabonu Swarco zahájilo iniciativu GoGreen, která umožňuje pomocí virtuální reality navrhnout řešení pro individuální potřeby měst v souladu s dohodou Green Deal.
Jaká jsou vaše očekávání ohledně vývoje technologií řízení dopravy?
Trendy v řízení dopravy jsou zřejmé – využívání nízkoenergetických zařízení na křižovatkách, propojení vozidel a technologií na řízení dopravy datovou komunikací v reálném čase, propojování různých systémů na řízení dopravy a sdílení dat mezi nimi, vytváření komplexních algoritmů pro řízení dopravy s využitím predikce a prvků umělé inteligence, rozvoj systémů e-mobility. Ve všech těchto oblastech vyvíjí Swarco produkty a řešení a naše firma je připravena tato řešení v Česku zavést.
•