Oficiálně se totiž eviduje jen něco málo přes 7 000 případů ročně. Domácí násilí přitom nezasahuje pouze samotnou oběť, ale i děti, přátele, kolegy, zaměstnavatele či širší komunitu. Přitom jedním z mála stabilních míst, kde zasažená osoba může najít bezpečí a podporu, bývá zaměstnání. I proto vznikla Charta proti domácímu násilí, k níž se v Česku přidaly již desítky firem.
Domácí násilí není jednorázový incident, ale opakující se cyklus kontroly a izolace: napětí, výbuch, omluva, uklidnění. Agresor často působí ve společnosti jako bezproblémový člověk, zatímco v soukromí uplatňuje psychickou, fyzickou nebo ekonomickou manipulaci. Svou oběť si pečlivě vybírá a cíleně ji izoluje od přátel, rodiny, kolegů i pracovního prostředí, aby ji zbavil opory a ekonomické nezávislosti.
Právě v této situaci se zaměstnavatelé mohou stát těmi, kdo jako první zaznamenají změny v chování nebo výkonnosti. To s sebou přináší nejen výzvu, ale i příležitost stát se součástí podpůrného systému. Pracoviště může být jediným místem, kde má oběť prostor dýchat, kde se cítí v bezpečí, nebo kde konečně uslyší větu: „Nejsi na to sama.“ Kolegové, nadřízení, personální oddělení a vyškolení ambasadoři mohou hrát klíčovou roli, pokud jsou vybaveni informacemi a znají postupy, jak situaci rozpoznat. Důležitá je nejen lidská opora, ale i praktická struktura: možnost flexibilní práce, krizové volno, kontakty na specializované organizace nebo konkrétní bezpečnostní plán.
Je proto nesmírně důležité, aby se do boje proti domácímu násilí aktivně zapojovaly i firmy a instituce. Charta proti domácímu násilí, kterou v Česku podepsalo již 47 organizací, vysílá jasný signál, že jejich prostředí je místem nulové tolerance vůči násilí, diskriminaci a manipulaci. Mezi signatáře patří velcí hráči a organizace jako IKEA, dm, Tesco, Vodafone nebo Středočeský kraj, kteří svou podporu kumulovaně dostali již k více než 160 000 zaměstnancům.
„Domácí násilí je hluboce zakořeněný společenský problém, který se nevyhýbá žádnému prostředí, ani tomu pracovnímu. Jako zaměstnavatelé máme odpovědnost nejen chránit, ale také aktivně podporovat ty, kteří se ocitli v těžké životní situaci. Připojením k Chartě chceme dát jasně najevo, že Huawei je místem, kde mají oběti násilí podporu, bezpečný prostor a naději. Věříme, že firemní kultura má moc měnit životy – a někdy i zachraňovat,“ říká Pavel Košek, ředitel komunikace Huawei.
Podporou Charty zaměstnavatelé vyjadřují svou ochotu aktivně vzdělávat vedoucí pracovníky, poskytovat důvěrné poradenství, spolupracovat s organizacemi pomáhajícími obětem a budovat takovou firemní kulturu, která neignoruje realitu, ale pomáhá ji měnit. Protože každý soukromý či veřejný subjekt, který se rozhodne nezůstat neutrální, přispívá k tomu, aby ti nejzranitelnější z nás mohli vykročit vpřed ke zdravějšímu životu.
Více informací o Chartě domácího násilí naleznete na www.chartaprotidomacimunasili.cz.
•