Dobře zvládnuté období pandemie

Milan Šlachta, reprezentant skupiny společností Bosch v České republice, hodnotí rok 2020.

Než se dostaneme k číslům, zeptám se, co vám ve zkratce proběhne před očima, když řeknu rok 2020?
Že jsme nakonec zvládli rok 2020 dobře, lépe, než jsme očekávali. Byl pro nás – hlavně ve výrobě – rokem se dvěma úplně rozdílnými pololetími. V počátku vše vypadalo dobře, první dva měsíce jsme jeli podle plánu ve výrobě i v prodeji. Na jaře přišel covid a s ním výrazný útlum, různá preventivní opatření se všemi negativními důsledky.

To si ještě všichni pamatujeme. Vše zamrzlo, obchody se zavřely…
My jsme výrobu a kanceláře zcela ne­zavřeli, ale zakázky ve výrobních závodech se propadly až o 80 procent. Skokem jsme museli začít fungovat v on­line prostředí, využívat home office a částečně také vládní podpůrný program Antivirus. Nepropouštěli jsme. To se nám vyplatilo. V létě a na podzim přišlo oživení a my opět jeli ve výrobě naplno, a dokonce přes plán. Silné druhé pololetí však propad z jara již nedokázalo plně zkompenzovat.

Pojďme se tedy blíže podívat na to, jak Bosch v roce 2020 výsledkově dopadl.
Celkový obrat českých společností Bosch Group včetně exportu dosáhl 46,3 mi­liardy korun a meziročně poklesl o deset procent. Prodej včetně importu činil 19,7 miliardy korun, což meziročně znamená pokles o 3,7 procenta. S ohledem na pandemii a všechny překážky v průběhu roku tento výsledek předčil naše očekávání. Chci poděkovat všem českým zaměstnancům společnosti Bosch, kterých je osm tisíc, za jejich nasazení, flexibilitu a loajálnost.

Jak se na celkovém obratu podílely jednotlivé divize a jak se vyvíjel v průběhu roku jejich byznys?
Tahounem obratu Bosch v Česku zůstává automotive a zde jsme nakonec v roce 2020 zvládli obchod i výrobu velice dobře. I když se snížením obratu. Divize Tepelné techniky zhruba potvrdila výsledky minulého roku. Podařilo se ale navýšit prodej tepelných čerpadel. Závod Krnov úspěšně změnil výrobní program. Ukončil výrobu kotlů na pevná paliva a zaměřil se mimo jiné na elektrokotle. Také divize Bosch Rexroth pocítila nepříznivou situa­ci na trhu. Měla však zajímavé projekty. Pódiová technika ve Státní opeře, která byla po rekonstrukci otevřena na začátku loňského roku, dále pokračující dodávky pro velké zakázky, např. projekt plavební komory Gabčíkovo či divadelní technologie pro zaoceánské lodě Aida a Costa. Oslavila také 30. výročí působnosti na českém trhu. Nejlépe se dařilo divizím BSH domácí spotřebiče a Elektrické nářadí Bosch. Ty dokonce zaznamenaly meziroční nárůst obratu, zvýšily svůj podíl na trhu. A to díky orien­taci na online obchod. Elektrické nářadí na trh uvedlo mimo jiné nové 18V akumulátorové nářadí Bosch a řadu Bi Turbo s akumulátory ProCore. Tyto stroje mají srovnatelný výkon s nářadím, které je napájeno kabelem. Divize Building Technologies se vyrovnávala s poklesem poptávky kvůli zpožděným investičním projektům a dnes se připravuje na oživení trhu – loni uvedla na trh mimo jiné novinku: systém Inteox, což je otevřená kamerová platforma umožňující uživatelům využívat vestavěnou umělou inteligenci.

Mnoho firem loni zastavilo své projekty a investice. Jak to bylo u Bosche? Pokračovali jste? A pokud ano, kam se investovalo nejvíce?
V důležitých investicích jsme pokračovali a tam, kde to bylo možné, jsme reali­zaci posunuli. Za celý rok jsme proinves­tovali 838 milionů korun. Celkové investice firmy Bosch v letech 2015 až 2020 v České republice dosáhly přibližně 13,3 miliardy korun. V letošním roce mimo jiné investujeme do výstavby třípodlažní budovy pro oddělení vývoje
a laboratoří v Českých Budějovicích. A nadále pokračujeme v investicích do zavádění prvků Průmyslu 4.0 – digitalizace procesů, automatizace a robotizace. Celková výše investic přesáhne mi­liardu korun.

Co bude pro Bosch klíčové v letošním roce?
Prioritní je dostat pod kontrolu pandemii a umožnit rozvolnění opatření. Pak je tu dlouhodobý nedostatek kvalifikovaných lidí na pracovním trhu. Je tu i velký problém s nedostatkem elektronických komponent pro automobilový průmysl, který v současnosti vede k omezením ve výrobě. Celé odvětví bude navíc čelit výzvě, jak se přizpůsobit Zelené dohodě, jež se promítne do nové emisní normy pro dopravu Euro 7. Může se stát, že legislativa bude příliš přísná a moderní technologie dnešních spalovacích motorů to nepřímo vytlačí z trhu. Důležité také bude připravované spuštění e-shopu divize elektrického nářadí a otevření nového logistického centra divize Energetika a Technika budov v Boru u Tachova. Nakonec bych rád připomněl stoleté výročí největší nezávislé sítě autoservisů Bosch Car Service. První pobočka vznikla v roce 1921 v Německu a v Česku máme 85 servisů.

Přečtěte si také