Dobíjení dobíjecí sítě

Rychle rostoucí trh s elektromobily s sebou táhne poptávku po nabíjecích stanicích, kterých je u nás stále nedostatek. To ze sektoru, spojeného s budováním a udržováním dobíjecí infrastruktury, dělá pro investory neobyčejně zajímavý byznys.

Jednou z firem, jež se na budoucnost intenzivně připravuje, je ChargeUp, patřící do IT skupiny Unicorn Vladimíra Kováře. Firma vyvíjí softwarové nástroje, které řídí elektronabíječky, a také aplikace pro samotné dobíjení. V Česku dodává software pro velké společnosti jako Total, Billa či DPD, jednu z největších zakázek v oblasti elektromobility získala ve švédském Göteborgu, kde ChargeUp spravuje a na dálku řídí více než 1 500 dobíjecích míst.

Podle informací týdeníku Euro firma ChargeUp minulý týden koupila za blíže nespecifikovanou sumu společnost Elexim eMobility. Ta během čtyř let dodala více než 1 500 dobíjecích stanic a na trhu infrastruktury pro elektromobilitu patří mezi nejdravější hráče. „Spojením firem ChargeUp a Elexim eMobility výrazně posilujeme naši pozici v oblasti elektromobility, získáváme nejen kvalitní tým certifikovaných odborníků v oblasti dobíjecí infrastruktury a obchodu, ale i nové partnery a významné klienty, jako jsou E.ON, ČEZ, Škoda Auto nebo Středoslovenská energetika,“ řekl týdeníku Euro Jan Konrád, předseda představenstva společnosti ChargeUp.

Firma ze skupiny Unicorn se díky akvizici stává autorizovaným distributorem stanic Circontrol, Alpitronic a IES Synergy. Pro příští rok ChargeUp počítá s instalací zhruba dvou tisíc dobíjecích stanic v Česku, na Slovensku, v Německu a na Ukrajině. Firma počítá s další zahraniční expanzí, mimo jiné chystá obchodní misi do Singapuru, v případě zajímavé příležitosti nevylučuje ani další akvizice.

Tisíce nabíječek

Počet soukromých i veřejných dobíjecích bodů bude v Česku v příštích letech růst závratným tempem. Schválený Národní akční plán čisté mobility ostatně v roce 2030 počítá s minimálně 19 tisíci dobíjecími body, horní odhad je dokonce 35 tisíc nabíječek. A to jde pouze o veřejně přístupné dobíjecí stanice, kterých jsou nyní po Česku necelé dvě tisícovky. Při odhadu kolem 400 tisíc provozovaných elektromobilů v horizontu deseti let se dá počítat s minimálně stejným, ale spíše ještě násobně vyšším počtem dobíjecích stanic soukromých. Drtivá většina nabídne nabíjecí výkon do 22 kW, což je ideální poměr cena/výkon pro nabíjení přes noc nebo třeba během návštěvy nákupního centra.

Trendem příštích let nebude pouhá stavba nabíječek, ale stále častěji také komplexní zapojení dobíjecího místa do „chytrého“ celku, obsahujícího také například bateriový grid nebo fotovoltaickou elektrárnu s tím, že uživatelsky přívětivá softwarová řešení budou zákazníci považovat za samozřejmost. A zde se otevírá celý další trh, na němž budou mít zaběhlí dodavatelé dobíjecí infrastruktury nejvýhodnější startovací pozici.

Přečtěte si také