Veřejná doprava se mění rychleji, než si mnozí uvědomují. Na první pohled jde o známé tramvaje, vlaky a trolejbusy, ale jejich vnitřní svět – a stále častěji i způsob řízení – procházejí tichou, ale zásadní digitální proměnou. Stojíme na prahu nové éry, kde klíčovou roli nehraje jen hardware, ale i software, umělá inteligence a schopnost využívat data. A právě zde se výrazně profiluje Škoda Group, která ukazuje, že digitalizace není vizí budoucnosti, ale realitou dneška.
Tramvaje, které myslí za řidiče
Jedním z nejviditelnějších výsledků digitální transformace jsou autonomní technologie, které se v praxi začínají uplatňovat zejména v tramvajové dopravě. Například v Praze nebo Olomouci jsou dnes v provozu tramvaje vybavené antikolizním systémem (ACS), který sleduje okolí vozidla kamerami a lidary, rozpoznává potenciální rizika a v případě potřeby varuje řidiče nebo sám brzdí. „Nejde o science fiction, ale o další krok ke zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti veřejné dopravy,“ říká Jiří Liberda, ředitel digitální divize ve Škodě Group. A dodává, že ACS není náhradou řidiče, ale jeho prodlouženými smysly – zvyšuje schopnost reagovat na nečekané situace, chrání pasažéry i chodce a pomáhá v hustém městském provozu.
V některých městech, jako je finské Tampere, už probíhá testování ještě pokročilejších řešení od Škodovky. V rámci projektu Smart Depot zde tramvaje zvládnou zcela autonomní pohyb v areálu vozovny – například udělají analýzu situace vozidla, vyžádají si projetí myčkou či servis, zaparkují nebo se přestaví na jinou kolej. To vše bez zásahu lidského operátora. Díky tomu se šetří čas řidičů, zvyšuje bezpečnost a servisní týmy získávají přehled o pohybu a stavu vozidel.
Data – neviditelné palivo dopravy
Změna se netýká jen řízení vozidel. Klíčovým prvkem moderní kolejové dopravy se stávají data. Dopravní prostředky se mění v mobilní datové uzly – sledují vlastní technický stav, spotřebu, lokalizaci i provozní zátěž. Tyto informace putují do centralizovaného systému, takzvaného fleet managementu, kde s nimi dále pracují dispečeři, technici i plánovači. „Chceme, aby data, která v minulosti končila v papírových protokolech, sloužila jako podklad k okamžitému rozhodování. Například systémy mohou upozornit na poruchu ještě předtím, než nastane, nebo optimalizují rozložení vozidel v provozu,“ vysvětluje Jiří Liberda. Právě prediktivní údržba na základě dat z provozu výrazně snižuje výpadky a pomáhá šetřit náklady i čas.
Města řízená podle veřejné dopravy
Veřejná doprava dnes není jen o přepravě lidí z bodu A do bodu B. Stává se významným zdrojem dat, která městům umožňují lépe chápat pohyb obyvatel i dynamiku života ve městě. V rámci konceptu Digital Transport Company propojuje Škoda Group data z vozidel, dep i dispečinků do jednoho digitálního ekosystému. Výsledkem je vyšší efektivita, větší bezpečnost, a především detailní přehled o dění na kolejích v reálném čase. To ukazuje, že největší potenciál digitalizace má, když se data z dopravy využijí mimo provoz.
Městské tramvaje, trolejbusy nebo autobusy se stávají klíčovým zdrojem informací pro celkový urbanistický rozvoj. S pomocí dlouhodobě sbíraných údajů lze modelovat zatížení zastávek, plánovat poptávkovou dopravu nebo navrhovat nové ulice, aby lépe odpovídaly potřebám obyvatel. Takzvaná digitální dvojčata měst umožňují vytvářet simulace celých čtvrtí, reagovat na změny v poptávce a dělat kvalifikovanější rozhodnutí při rozvoji městské infrastruktury. Díky datům z veřejné dopravy lze optimalizovat i další služby – například synchronizaci s cyklodopravou, pěšími zónami nebo městskou hromadnou dopravou pro zdravotně znevýhodněné osoby.
Česká firma s digitálním know-how
Za touto digitální revolucí stojí česká Škoda Group, tradiční výrobce kolejových vozidel, který dnes přerůstá do role technologického lídra. Vedle vývoje moderních tramvají, vlaků nebo trolejbusů nabízí i kompletní softwarová řešení a pokročilé digitální služby. Její systémy najdeme nejen v Česku, ale i v zahraničí – od Finska přes Německo, Slovensko až po Bulharsko.
•