Čím později, tím dráž

Přechod na nový systém SAP S/4 HANA v cloudu čeká stovky firem, ale času a konzultantů je málo, říká Martin Ohlídal, associate director v týmu konzultantů společnosti KPMG pro SAP.

► Do roku 2027 musejí firmy s podnikovým systémem SAP přejít na SAP S/4 HANA v cloudu. S jakými problémy je přechod spojený?

Hlavně s nedostatkem odborníků. Implementačních konzultantů na SAP je v Česku tak do 2,5 tisíce, expertů na public cloud verzi ještě výrazně méně. Přitom jsou v Česku stále nižší stovky firem, které přechod ještě čeká. Jenže kapacity partnerských firem SAP jsou vyčerpané na dlouho dopředu a bez nich zavedení SAP nebo přechod na cloudovou verzi zvládnout nelze.

► Existuje možnost na SAP S/4 HANA nepřejít?

SAP bude i po roce 2027 ještě starší ERP řešení podporovat, ale bude si za to účtovat zvýšené poplatky za software maintenance. Po roce 2030 už ani tato podpora nebude. Takže to nebude dávat smysl. Nemluvě o tom, že byste se tím připravili o výhody SAP S/4 HANA. Díky provozu v cloudu odpadne vlastní infrastruktura a interní SAP tým. Navíc SAP S/4 HANA velmi svižně roste, zejména verze public cloud. SAP kontinuálně přidává technologické a procesní inovace, nabízí automatizace, strojové učení a prediktivní analytiku. V SAP S/4 HANA se už rozjíždí i generativní AI. Když připočteme knihovny nástrojů dostupných v cloudovém prostředí, cloudový SAP S/4 HANA on-premise verzi výrazně utíká a stále to zrychluje.

► Společnost KPMG je strategickým partnerem firmy SAP na globální i lokální úrovni. Co to znamená?

Firma SAP je dodavatel softwaru a my ho zavádíme. Ale nejen to. V našem případě partnerství skloubilo technologické a byznysové poradenství. Celosvětově má firma KPMG na SAP šest tisíc poradců. Jen v pražské KPMG máme sehraný více než 20členný zaváděcí a expertní tým. Děláme spolu dlouho a pomáháme klientům už od prvních kroků výběru nejvhodnější cesty do SAP S/4 HANA.

► V Česku i v zahraničí se zavedení SAP někdy nepovedlo. Jak neopakovat zbytečné chyby?

Většina zásadních problémů vzniká podceněním toho, že jde o komplexní transformaci. Zavedení SAP není jen čistě IT záležitost, ruku v ruce s tím musejí jít změny v téměř celé společnosti. Pokud není do přerodu aktivně zapojený top management, zákonitě se stane, že nevyhnutelné změny narážejí na odpor zaměstnanců. Ti hájí pro ně osvědčené původní postupy, což může celý projekt vykolejit či paralyzovat. S řízením změny umíme klientům pomáhat, ale hlavní roli vždy musí hrát vedení klienta, protože sebelepší konzultant nikdy nemá exekutivní pravomoci.

► Na kolik zavedení SAP vyjde?

Náklady se liší podle velikosti firmy a rozsahu projektu. Většina firem chce znát své celkové náklady vlastnictví, obvykle na pět let. Na počátku je vždy samotný projekt implementace. Protože mluvíme o cloudu, tak druhou hlavní složkou jsou náklady cloudové licence. Malé firmy mají jiný licenční model než velké korporace. Zavedení je počátečním nákladem a může začínat na vyšších jednotkách milionů korun. U hodně velkých klientů jsou to vyšší desítky až nižší stovky milionů korun. Klient musí počítat i s vnitřními náklady na implementaci. Vyžadují přípravu, školení a adaptaci lidí i firemních procesů. Po skončení implementace tvoří hlavní náklad cloudové licenční poplatky. Náklady lze optimalizovat i vhodným časováním nákupu licencí a jejich aktivní správou, s čímž také radíme.

► Pokračuje spolupráce firmy s konzultanty i po zavedení?

Ano, po implementaci s námi klient zpravidla uzavírá servisní smlouvu. Systém SAP je totiž živý organismus a obvykle vyžaduje průběžný rozvoj, drobné úpravy či aktualizace, obzvlášť moduly pro řízení oblastí lidských zdrojů a legislativy, které se v Česku často mění. Dnes, v cloudovém prostředí, má podpora trochu jiný obsah, ale princip zůstává stejný.

Přečtěte si také