Poprvé v Česku mohou návštěvníci letošního Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně vidět nejnovější příspěvek precizního českého strojírenství světovému letectví – proudový motor TJ200 ze závodu skupiny PBS Group ve Velké Bíteši, dosud nejsilnější, jaký na Vysočině vznikl. Historie tamního strojírenského podniku se přitom začala psát již před 75 lety, tehdy ještě zdaleka ne výrobou motorů.
Ta odstartovala až před 22 lety a dnes patří ke světové technologické špičce. Díky tomu přináší nejen rekordní miliardové investice, ale i práci stovkám lidí. Dalších více než 250 má potenciál na dlouhé roky zaměstnat.

Z původního strojírenského podniku se PBS Velká Bíteš vypracovala mezi světovou elitu high-tech precizního strojírenství. Její motory dnes pohánějí drony, střely i menší pilotované letouny a přispívají k obranyschopnosti států NATO a spojenců.
Proudový motor TJ200 je určen pro drony, střely s plochou dráhou letu a další obranné aplikace. Na první pohled jde o malý stroj, ale uvnitř se skrývá technologie, která mění možnosti moderní obrany. Vyniká totiž oproti jiným svými parametry – vysokým výkonem při nízké spotřebě paliva, kompaktním designem a je odolný proti mořské vodě. „Zájem zákazníků z celého světa o tento motor je velký, a to pro jeho parametry,“ říká Milan Macholán, generální ředitel PBS Velká Bíteš. Cílem u tohoto motoru je při menším průměru, než má motor TJ150, dosáhnout podstatně vyššího tahu, a to maximálně až 2 300 oproti 1 500 newtonům.
Už nyní je jasné, že TJ200 se stane symbolem nové éry českého leteckého průmyslu a vlajkovou lodí PBS, která má světovému trhu nejen co nabídnout, ale dokonce ho díky technologickému náskoku posouvá vpřed.
Desítky nových zaměstnanců
Recept na růst, naplnění výroby a stabilitu společnosti pro mnoho dalších let do budoucna je nejen v inovacích a v investicích, ale i v udržení kvalitních zaměstnanců. Zatímco loni jich ve Velké Bíteši zaměstnávali okolo šesti set, dnes zde pracuje 780 lidí. A aktuálně k nim firma nabírá dalších více než 250 kolegů. Hledají se technologové, CNC programátoři, projektoví koordinátoři, specialisté řídicích systémů i vývojoví inženýři či konstruktéři.
„Sháníme zejména technologické profese pro naši druhou novou divizi letecké výroby i inženýry a odborníky do vývoje. Uchazeče láká nejen jistota práce na mnoho let, ale i možnost podílet se na mezinárodně zajímavých projektech,“ dodává Milan Macholán.
Zaměstnancům nabízí nejen dlouhodobou stabilitu, ale i nadstandardní podmínky. Průměrná mzda zde dosahuje 60 tisíc korun, platy se pravidelně navyšují a zaměstnanci mají k dispozici širokou škálu benefitů – příspěvky na dopravu, stravování, odměny za docházku, kratší pracovní dobu nebo příspěvky na volnočasové aktivity. Společnost nabírá nejen do Bíteše, ale například i do konstrukční kanceláře v Brně či do sídla skupiny v Praze.
Uchazeče láká jistota v odvětví, které má budoucnost. Zatímco třeba automotive se potýká se stagnací, letectví a obranný průmysl zažívají boom. Poptávka po motorech PBS přitom momentálně převyšuje nabídku.
Jedna miliarda investic
K jejímu prudkému růstu vedla globální situace v uplynulých letech. Situace na Ukrajině, ale i v dalších konfliktech ukázala význam bezpilotních prostředků na bojišti i v obraně vzdušného prostoru. Firma dokázala tuto příležitost využít naplno. Výroba proudových motorů se jen letos zvýší o více než dvě stě procent ve srovnání s loňským rokem a v letech 2024 až 2026 vzroste celkem o neuvěřitelných osm set procent oproti roku 2023. Výrobní kapacity jsou i tak naplněny na minimálně dva roky dopředu a zájem nepoleví ani v dalších letech. Odborníci totiž očekávají, že i po skončení konfliktu na Ukrajině budou armády dlouhé roky doplňovat zásoby a investovat do obrany. Proto firma rekordně investuje, aby výrobní kapacity navýšila a dokázala uspokojovat zájem zákazníků.
V letošním jubilejním roce PBS do svého závodu ve Velké Bíteši investuje rekordní částky – celkem jednu miliardu korun. Jen na novou výrobní halu pro druhou divizi letecké techniky jde 700 milionů a vybavená bude třeba moderními CNC stroji. Etabluje se i nová divize technického rozvoje, která posílí vývoj a inovace.

PBS Group nabízí zaměstnancům dlouhodobou stabilitu i nadstandardní podmínky. Průměrná mzda dosahuje 60 tisíc korun.
To vše proto, aby firma dokázala nejen reagovat na globální poptávku a urychlit výrobu, ale si i udržela náskok před konkurencí a hranice svých motorů posouvala. Silnou stránkou PBS je schopnost propojit vlastní vývoj, konstrukci, výrobu, odlévání i testování pod jednou střechou. PBS dlouhodobě investuje do inovací kolem deseti procent svého obratu.
To umožňuje posouvat hranice vyráběných motorů na unikátní parametry – mají například rychlý start do sedmi vteřin i ve vysokých výškách, nízkou hmotnost, vysokou životnost a spolehlivost v bojových podmínkách. Proto je volí třeba americké ministerstvo obrany.
Dodávky pro americké F-35
Nejsou to jen malé letecké proudové motory, v nichž PBS vyniká. Mnohé zaměstnance láká práce na mezinárodních projektech. Nedávno společnost oznámila, že bude s americkým gigantem Pratt & Whitney vyvíjet novou generaci pomocných energetických jednotek (APU). Právě ty se ve Velké Bíteši začaly vyrábět už v roce 1973. Tehdy šlo o první sériově vyráběné jednotky Saphir 5, které sloužily ke startování motorů letadel stlačeným vzduchem. V následujících letech se zaměření výroby APU rozšířilo i na dodávku elektřiny pro palubní systémy. PBS dodávala APU například pro český letoun Aero L-39. Nové APU vyvíjené s Pratt & Whitney mají být menší, lehčí a až třikrát efektivnější než současné modely. Projekt zaměstná sto lidí přímo ve Velké Bíteši a je součástí česko-americké průmyslové spolupráce v návaznosti na nákup nejmodernějších letounů F-35.
PBS také vede české konsorcium spolupracující s Lockheed Martin na dodávkách komponent pro F-35. Jde o zavádění moderních výrobních technologií včetně aditivní výroby, laserového zušlechťování povrchů a pokročilého tepelného zpracování. Nedávno skupina uzavřela smlouvu o spolupráci se státním podnikem LOM Praha o integraci vylepšené pomocné energetické jednotky SAFIR 5 K/G MIS alternativním elektrickým generátorem do vrtulníku Mi-171Š Armády České republiky. Projekt rozvíjí schopnosti českého obranného průmyslu a modernizaci vrtulníkové techniky. Cena kontraktu je v řádu milionů korun, ale z hlediska budoucích zakázek PBS na APU SAFIR jde o miliardy korun, protože využití by jednotky našly i u mnoha mezinárodních zákazníků. PBS přitom patří mezi pouhé čtyři firmy na světě, které mohou vyvíjet a certifikovat civilní APU.
Historie a expanze do USA
Historie PBS Velká Bíteš sahá 75 let nazpět. Z původní produkce pneumatického nářadí a armatur se podnik rychle rozvíjel a od roku 1957 se začal specializovat na výrobu turbodmychadel, která se stala jedním z hlavních výrobních programů. V šedesátých letech vznikla moderní slévárna a PBS postupně rozšířila výrobu od turbínových lopatek přes rozvlákňovací hlavy až po zdravotnické implantáty. Na počátku sedmdesátých let PBS začala dodávat přístroje a turbínová zařízení pro letoun L-39 Albatros. V devadesátých letech pak společnost spustila výrobu zařízení pro letoun L-159.
Klíčovým milníkem novodobé historie byl rok 2003, kdy začala sériová výroba prvního proudového motoru PBS TJ100. Tyto projekty nasměrovaly podnik k leteckému průmyslu, ve kterém se od té doby pevně etabloval.
Z původního strojírenského podniku se PBS Velká Bíteš vypracovala mezi světovou elitu high-tech precizního strojírenství. Její motory dnes pohánějí drony, střely i menší pilotované letouny a přispívají k obranyschopnosti států NATO a spojenců. Letos také PBS v Roswellu ve státě Georgia v USA otevřela nový závod na výrobu leteckých motorů. Investovala do něho 20 milionů dolarů a v září zahájila sériovou výrobu. „Vstup na americký trh nám umožňuje spojit desítky let českých inženýrských zkušeností s příležitostmi největšího světového leteckého průmyslu, a posílit tak naši pozici spolehlivého globálního partnera,“ uvedl majitel skupiny PBS William Didden.
Závod zaměstnává asi sto lidí. Skupina přitom plánuje v USA vybudovat i druhý podnik s investicí přibližně 90 milionů dolarů. To vše, aby pomohla naplňovat potřeby svých zákazníků na americkém trhu.
•
