Český kavárenský řetězec The Miners míří na zahraniční trh. Po tuzemském úspěchu zkouší štěstí ve Španělsku

Egor Kolpakov je světoběžník, absolvent Anglo-americké vysoké školy a jeden ze zakladatelů kavárenského řetězce The Miners. Se svým původním štamgastem, kamarádem a v současné době i kolegou Oldřichem Valtou v posledních letech expandovali na českém trhu a jejich kroky zamířily až do slunného Španělska. V prosinci minulého roku otevřeli svou první zahraniční pobočku v Barceloně. Tím jejich podnikatelské ambice ale zdaleka nekončí.

Jaký druh kávy máte rád a kolik šálků denně obvykle vypijete?

Rozhodně kopu za tým filtrované kávy. A vzhledem k tomu, že se tržní nabídka aktivně rozrůstá, neustále zkouším nové a nové druhy kávy různého původu.

V rámci kvantity je náročné říct nějaké konkrétní číslo, protože kávu často nepiji po šálcích. Konzumuji ji i v rámci ochutnávání nových zrn (cupping) – jde jen o pár lžiček z každého šálku, ale dohromady by jich to dalo 10. Pokud mám ale přijít s nějakým konkrétním číslem, za průměrný pracovní den je to kolem 4-5 káv. O víkendu jsou to ale zas jen 2.

Jaký způsob přípravy kávy je mezi vašimi zákazníky nejoblíbenější?

V kavárně je to buď filtrovaná káva, nebo nápoje na bázi espressa. Mnoho našich zákazníků si ale kávu připravuje i doma, kde vyhrává překapávaná káva, která je skvělou náhradou za AeroPress nebo french press.

Kdo jsou vaši zákazníci?

Ačkoliv má každá lokalita své specifické zákazníky, všechny dohromady něco spojuje: láska k bydlení ve městě a modernímu designu. Jde o inspirativní a kreativní lidi s různými koníčky, studenty, kteří se v tomto světě teprve hledají. Lidi, o kterých čteme např. ve Forbesu.

Egorova záliba v cestování a vášeň pro podnikání se nevylučují, naopak. Vymyslel způsob, jak tyto dvě činnosti propojit

Vaše kavárny se nachází pouze v Praze. Chystáte se v Česku expandovat?

V horizontu několika let zvažujeme rozvojové projekty v podobě franšíz v různých českých městech. Loni jsme otevřeli první kavárnu v Barceloně a letos plánujeme velkou expanzi na španělský trh.

Jak jste již zmínil, loni v prosinci jste otevřeli novou pobočku v Barceloně. Proč právě Barcelona?

Barcelona je prý ideální na služební cesty (smích). Velmi přívětivě vnímáme celý španělský trh. Kapacitou nabízí prostor až pro 60 našich kaváren. Letos bychom rádi začali budovat i v Madridu.

Jaká je v Barceloně kávová kultura? Je podobná té české? Jde tyto dva trhy porovnat?

Musím říct, že Barcelona, ale i Madrid se od českého trhu velmi liší. V Praze jsou lidé zvyklí na mnohem lepší kávu a jsou ochotni za ni i zaplatit. V Barceloně je cena kávy nižší, zároveň ji ale vyrovnává vyšší cena dezertů. Obecně je tam horší zákaznický servis a člověk si na svůj nápoj i déle vystojí frontu.

Máte v Barceloně pouze místní, nebo i mezinárodní zaměstnance?

V Barceloně máme plně mezinárodní tým, ale většinou je spojuje mateřský jazyk – španělština nebo portugalština. Myslím, že kromě kancelářských pozic nepracují v kavárně žádní Španělé.

Jak těžké je uspět na zahraničním trhu?

Na zodpovězení této otázky je ještě brzy. V něčem je to snadné, v něčem těžké. Raději se k tomu vyjádřím až třeba po roce.

Česká republika má velmi rozšířený kavárenský trh. Jak těžké je na něm uspět? Co jsou hlavní ingredience úspěchu na kavárenském trhu?

V Praze je málo volných prostorů, a když už jsou dostupné, jsou za vysokou cenu. Myslím, že kdyby tomu tak nebylo, růst počtu našich pražských poboček by byl mnohem rychlejší.

Podnikání je samo o sobě riskantní, a tak rychlá expanze, jako je ta naše, vyžaduje mnoho energie. Statisticky uspějí jen některé společnosti, což je v pořádku. Nic není nemožné. Otázkou ale je, co definujeme jako úspěch.

Již při studiu na vysoké škole měl možnost rozvíjet vlastní podnikatelský projekt

Kdy jste se rozhodl, že budete podnikatel?

Už od předškolního věku jsem věděl, že budu podnikat. Mou první podnikatelskou zkušeností byl prodej novin, bylo mi tehdy asi 6-7 let. Tento podnikatelský nápad se mi ale nevyplatil.

Od 14 let jsem četl pouze ekonomickou literaturu a mými superhrdiny byli podnikatelé jako Richard Branson.

Jak důležité bylo pro vaši podnikatelskou cestu vzdělání? Co jste studoval?

Formální vzdělání nebylo nutné, mnohem rychleji jsem se vzdělával sám. V prvním ročníku bakalářského studia na AAU už jsem měl firmu, zaměstnával lidi a na většinu věcí jsem přišel v praxi.

Univerzita mi pomohla poznat mnoho lidí, získat kontakty a rozvinout sociální dovednosti. Nejdůležitější je ale učení se v praxi a od těch správných lidí.

Můžete nám říct něco o zkušenostech s Anglo-americkou vysokou školou (AAU)? Čeho si nejvíce ceníte na studiu na své alma mater?

Nejvíc se mi líbila komunikace mezi učiteli a studenty. Kdykoli jsem měl otázky týkající se mého vlastního podnikání, přišel jsem za učitelem a požádal ho o radu.

Další skvělou věcí byla komunikace s mnoha zahraničními studenty, kteří měli různorodé zkušenosti. Pomohlo mi to seznámit se s novými přáteli a budoucími kolegy vlastní společnosti.

Zprostředkovala vám AAU zkušenosti i z reálného života?

Nejlepším zážitkem byl pro mě konzultační program v USA, který nám univerzita zajistila a kde jsme pracovali se skutečnými firmami a měli možnost jim radit v různých oblastech. To je z mého pohledu nejlepší zkušenost z praxe. Bohužel jsem nemohl jet na výměnný program, protože jsem měl hodně práce s vlastním podnikáním. Myslím ale, že by to byla fantastická příležitost, kterou by měli využít všichni studenti.

„Začněte hned!“ radí Egor budoucím podnikatelům

Vaše společnost rostla, i když jste během pandemie přišli o velkého investora. Jakou máte radu pro podnikatele, kteří se dostanou do nepříznivých situací?

Optimalizujte své podnikání všemi možnými způsoby. Buďte rychlí v zavádění nových věcí, a zároveň nevynakládejte mnoho úsilí na činnosti, které nepřinášejí výsledky.

Momentálně se také učíme mít hotovostní rezervy na několik měsíců provozu.

Zrnková káva je každým rokem dražší, stejně tak všechny další produkty. Jak těžké je rozhodovat o stanovení cen?

Nemusíme nic stanovovat. Ceny jdou nahoru, ať chceme, nebo ne. Po zvýšení se najde vždy pár nevrlých lidí, následně ale všichni pochopí, že všechno zboží je dražší a že se s tím nedá nic dělat.

Žijete v současné době v České republice?

Většinu času ano. Hodně ale cestuji a několik měsíců v roce trávím ve Španělsku.

Jaké jsou vaše další plány?

Letos jsme začali s posilováním naší centrály o „superschopné“ lidi, se kterými plánujeme růst do různých krajů prostřednictvím franšíz a vlastních prodejen. V roce 2023 plánujeme začít připravovat 36 nových prodejen a do roku 2028 chceme celosvětově otevřít 1 000 provozoven, což je číslo, které nás pohání vpřed. 

Máte nějakou radu pro ty, kteří teprve čekají, až si splní svůj sen?

Začněte hned! Nejlepší den pro začátek byl před rokem a druhý nejlepší je dnes.

Přečtěte si také