České firmy nejsou na krize připravené

Příchod covidu-19 v zimě roku 2020 neočekával vůbec nikdo. Tento jednoznačně externí vliv způsobil na trhu obrovský zmatek a mnoho firem muselo ukončit svou činnost.

Sotva se covid vyčerpal a věci se začaly vracet do normálního stavu, vypukla válka. Ta přinesla několik zásadních problémů. Především zdražily všechny vstupy. O cenách energií netřeba mluvit, ale nahoru šly i pohonné hmoty a mnoho druhů materiálů. Dodávky surovin a materiálů nabraly v lepším případě nevídaná zpoždění, v horším byly k sehnání jen v obrovských objemech nebo nebyly na trhu vůbec. Nastalá situace vyvolala prudké zvýšení cen zboží a služeb všeho druhu, a tím i zmenšenou poptávku vyděšených zákazníků.

Ilustrace: Vojtěch Velický

Všechny tyto negativní vlivy stačí samy o sobě zadělat na velké problémy. A co teprve, když se k nim přidají tradiční nešvary českých firem. Mnoho z nich se nikdy na žádnou krizi nepřipravilo, jely takzvaně na doraz, setrvačně, bez soustavného rozvoje svého byznysu a důsledného finančního řízení. Nepokládaly to v době stability a míru za důležité. Výsledkem je neexistence jakýkoli rezerv určených k překlenutí možné krize. Mezi nejčastější důsledky tohoto „nekrizového“ řízení patří problémy v oblasti cash flow a nepřiměřený objem výdajů oproti klesajícímu obratu. Každá firma se samozřejmě potýká s jedinečným mixem svých slabin a nedostatků, scénář konce podnikání však bývá podobný. Hromadění závazků po splatnosti, problémy se splácením úvěrů, platební neschopnost.

Majitel firmy v závažných finančních problémech má nakonec jen dvě možnosti. Buď to vzdát a podnikání ukončit, nebo bojovat, pokusit se o záchranu svého podnikání sám a tam, kde na to nestačí, najmout si krizového manažera. A taková firma není bez šancí.

Základem je mít alespoň hrubou představu o tom, jak bude firma dále vydělávat a rozvíjet svůj obchod a zda je ochotna provést případný radikální zásah do výdajů. Krizový manažer velmi rychle zmapuje stav firmy, odhadne její perspektivy a pak navrhne konkrétní metodu řešení.

Zadlužená firma si nemusí automaticky projít úpadkem. „Neinsolvenční“ způsob oživování je sice pro všechny strany velmi náročný – už jen proto, že připravovaný zákon o preventivní restrukturalizaci je stále hudbou budoucnosti –, přesto stojí za zvážení.

Metoda takové „neformální finanční restrukturalizace“ tkví v tom, že se dlužník musí domluvit se všemi svými věřiteli na postupné, déletrvající úhradě dluhů. Protože se „nejede“ podle zákona, musí se vytvořit pro všechny aktéry striktní pravidla. Jednak nastavit platební kalendáře tak, aby nikoho nezvýhodňovaly, a také nevytvářet nové dluhy. Princip nezvýhodňování některé věřitele moc nezajímá, o to důležitější je fáze přesvědčování, že nabízená metoda oddlužení je výhodnější než být v insolvenci. Pokud se totiž taková restrukturalizace podaří, věřitelé mohou obdržet i 100 procent svých pohledávek a dlužník si neposkvrní jméno úpadkem.

Některým dlužníkům už ale třeba nezbývá nic jiného, než si projít úpadkem, tedy řízenou sanační cestou v rámci insolvenčního procesu. Výhodou je právní rámec této cesty a ochrana dlužníka před věřiteli, které se mu za určitých podmínek dostává. Tím je takzvaná reorganizace, u malých firem pak předschválená reorganizace.

Obtížnější formou úpadku firmy z hlediska záchranářských prací je konkurz, který je ve své podstatě likvidační formou úpadku. I firmu v konkurzu lze zachránit, vyžaduje to ale úzkou spolupráci krizového manažera a insolvenčního správce a především firmu, která je schopná i v podmínkách konkurzu udržet zaměstnanost, výrobu a prodej. Po stabilizaci firemních procesů a financí následuje exit v podobě nalezení investora, jenž firmu v konkurzu odkoupí a začne do ní investovat nejenom peníze, ale i svůj čas a invenci.

Současná bezprecedentní krize přináší mnoho problémů a prověřuje stabilitu zdejších firem důkladně, někdy až do hořkého konce. Pokud ale bude jejím výsledkem větší opatrnost českých podniků a lepší připravenost na nečekané události, půjde ve výsledku o pozitivní zkušenost.

Jiří Melničuk, krizový manažer

Přečtěte si také