Češi vyrábějí vizitky budoucnosti

Startup taptag nabízí digitální vizitky ve formě NFC karty o velikosti kreditky.

Jmenují se taptag a předmětem jejich zájmu jsou vizitky. „Žijeme v 21. století a do něj rozhodně nepatří stohy papírových vizitek, které nosíte v peněžence, po kapsách a nakonec stejně zjistíte, že když chcete svou byznys kartu někomu předat, zrovna vám vizitky došly. S taptagem se vám něco takového nestane,“ říká spoluzakladatel startupu Jiří Hendrych.

Spolu se svými společníky Janem Konhefrem a Martinem Remešem převedli veškeré údaje z vizitky do formy NFC karty o velikosti kreditky. Tu pak stačí někomu, komu chcete své kontaktní údaje předat, přiložit k jeho chytrému telefonu a vše potřebné se mu obratem načte a uloží do jeho přístroje. Elegantní, praktické a ekologické. Nejsnazší sdílení je skrze technologii NFC, která je téměř v každém chytrém telefonu a využívá se například pro Apple Pay. Další možnosti jsou načtení QR kódu na taptagu nebo použití webového linku třeba v podpisu e-mailu.

„Nápad uvést na český trh digitální vizitku využívající výhody NFC jsme měli v hlavě dlouho, pracoval jsem ve velké společnosti a objednával vizitky asi pro 60 lidí, což považuji za jednu z nejhorších prací, které jsem tam dělal,“ popisuje Hendrych, který se v taptagu stará o technologický a byznysový rozvoj. „Sami jsme se potýkali s nevyhovujícím formátem klasické papírové vizitky, kam se většinou ani nevejdou všechny potřebné informace. Zároveň jsme si vědomi nutnosti – hlavně v byznysu – kontakty efektivně předávat. Z papírové vizitky musíme vše složitě přepisovat a často přepíšeme jen to, co zrovna považujeme za nejdůležitější. Pak nám třeba chybí kontakt na asistentku nebo e-mail. S digitální vizitkou tyto starosti odpadají,“ dodává Hendrych.

Za předchůdce digitální vizitky se dá považovat QR kód na papírové vizitce, který sice slouží k přenosu dat, chybí zde však možnost úpravy – třeba při změně telefonního čísla nebo příjmení v případě svatby nebo pozice ve firmě a podobně. „Papírová vizitka se zkrátka musí znovu vyrobit. Digitální vizitka taptag je naproti tomu plně upravovatelná. Profil taptag také slouží jako microsite, třeba s aktuální nabídkou obchodníka, a můžete si ho editovat kdykoli online přímo v aplikaci. Pořizovací hodnota jedné taptag karty se rovná tisku 100 kusů papírových vizitek. Na rozdíl od nich vám ale vydrží až do té doby, než vás omrzí design a budete chtít novou,“ říká Jan Konhefr.

Společnost taptag působí na českém trhu rok a za tu dobu už má za sebou poměrně zajímavý vývoj. „Trend digitálních vizitek přišel z Ameriky. Když jsme hledali inspiraci, narazili jsme na podobný projekt, a tak nás napadlo na něj navázat. V USA šlo spíše o zábavu pro děti a dospívající, kteří si na pláži v Miami Beach tímto způsobem vyměňovali profily na Facebooku a Instagramu. My jsme ale chtěli připravit komplexní platformu využitelnou pro byznys a podnikání, protože právě zde vidíme obrovský potenciál. V současnosti pracujeme na tom, abychom možnosti profilů taptag posunuli až na úroveň one page webů,“ vysvětluje Hendrych.

Začátky samozřejmě nebyly jednoduché. „Jako první jsme na trh uvedli taptag ve tvaru malého kolečka s implementovaným NFC, které si mohl majitel kamkoli nalepit – nejčastěji na telefon. Pro zákazníka byl ale tento produkt nesrozumitelný, nevěděl, jak ho používat, a pokud ho přikládal k telefonu druhé osoby, docházelo ze strany příjemce k nepochopení nebo třeba bezpečnostním obavám, zda se tímto způsobem nedá přenášet například nějaký škodlivý software. Celý problém nám vyřešila až NFC karta s natištěným QR kódem, jménem držitele a značkou Powered by taptag, jež je záštitou pro bezpečné fungování. Karta plní funkci vizitky i vizuálně a mnohem lépe se jako produkt komunikuje,“ tvrdí zakladatelé taptagu.
Podaří se tomuto startupu vyhnat z českého byznysu papírové vizitky? Našlápnuto k tomu zatím mají velmi nadějně.

Přečtěte si také