Češi si oblíbili sdílené služby

V Česku sledujeme růst obliby služeb sdílené ekonomiky. Proč tomu tak je?

Vlivů je více, ale tento fenomén posiluje i vlivem ekonomického vývoje a růstu technologií. Chytrý telefon a internet s mobilními daty má téměř každý. Lidé po sdílených službách sahají stále více, pomáhají jim totiž šetřit peníze. A často také čas či starosti. Pokud se podíváme na data, pak podle nejnovějšího průzkumu, který zpracovala agentura STEM/MARK, aktuálně nejvíce Češi sdílejí ubytování (17 procent) a automobily (15 procent), dále pak kola (deset procent), sportovní vybavení (šest procent), potřeby pro dům a zahradu (šest procent), koloběžky (pět procent) a pracovní prostory (pět procent). Není se čemu divit, jde totiž o velké nákladové položky rodinných rozpočtů.

Ilustrace: Vojtěch Velický

Když se na tento fenomén sdílených služeb podíváme blíže, je vidět, že zmíněné chování souvisí s chytrým a šetrným využíváním moderních možností, které poskytují technologie, a v neposlední řadě také s ekologickým chováním, jež je pro výraznou část populace stále důležitější. Lidé totiž stále více řeší svou ekologickou stopu. A tak si věc raději nekoupí, ale půjčí si ji a užívají s dalšími lidmi. Představíme- -li si automobil, pak pro mnoho lidí je důležité vědomí, že pro jeho potřebu nemuselo být vozidlo vyrobeno, ale že užívá vůz s dalšími lidmi. A to bez omezení, protože sdílené automobily jsou ve špičkové kvalitě a technickém stavu, o to jejich provozovatelé dbají.

Dávno již také neplatí, že sdílená ekonomika je doménou pouze nejmladších produktivních generací, ale pro svou výhodnost si nachází uživatele i mezi padesátníky a šedesátníky. A to napříč segmenty – ať už jde o ubytování, dopravu, či věci týkající se domu a bydlení. Je logické, že fenomén sdílených služeb je v posledních letech posilován většími problémy lidí vyjít s příjmy, protože hledají nové možnosti, jak ušetřit. A pokud si vezmeme třeba opět jako příklad pořízení a provoz osobního automobilu, je výhodnost sdílení jednoznačná. Auto nemusíte draze kupovat, platit údržbu, pojištění a další a další náklady. A užíváte ho, jen když ho opravdu potřebujete. Pokud se rozhodnete, že automobil už vůbec nepotřebujete, neplynou vám z toho žádné další důsledky, jednoduše si ho již nepůjčíte.

Sdílení nemusí být pouze pomocí technologií a aplikací, ale lety prověřenými zápůjčkami či sousedským komunitním spoluvlastnictvím. Například společnost Kärcher v poslední době sleduje významný trend ve sdílení pomocníků pro dům, byt a zahradu. Vypůjčení na den či víkend vyjde často na pár stovek korun a u věcí, které člověk potřebuje jednou dvakrát za rok, se to opravdu vyplatí. Stále častěji si tři čtyři rodiny koupí například sekačku dohromady a vzájemně ji sdílejí. Nejen průzkum agentury STEM/MARK, ale i naše data, další studie a ukazatele naznačují, že sdílená ekonomika bude hrát stále důležitější roli v každodenním životě obyvatel měst. Kromě tradičních oblastí, jako jsou doprava a ubytování, můžeme očekávat její vstup i do dalších odvětví, například do energetiky, vzdělávání či do různých volnočasových aktivit.

Milan Beutl, ředitel českého zastoupení firmy Anytime Carsharing

Přečtěte si také