„V rámci připravované koncepce bude doporučeno, aby všechny reklamní rondely byly vnímány jako zařízení pro reklamu, a tím pádem posuzovány podle pražských stavebních předpisů,“ uvádí text, kterým by se v blízké době měli zabývat pražští radní. Na základě doplnění jednoho odstavce v ve stavebních předpisech „bude možné i na území PPR (Pražské památkové rezervace) a PPZ (Pražské památkové zóny) umístit plakátovací rondely o ploše 10 m2“. Stávající omezení na čtyři metry v Praze platí od roku 2002 a náměstek Scheinherr je za tu dobu první politik, který chce toto omezení rozvolňovat.
Pražská koalice má přitom v programu, že bude omezovat tzv. vizuální smog. Radní v minulosti schválili například pravidla podoby provozoven v památkově chráněných oblastech, které se nacházejí v městem vlastněných budovách. Reklamu na území hlavního města regulují také Pražské stavební předpisy, ty však omezují pouze nosiče spadající pod stavební zákon. Omezení se týká různých plachet, cedulí, plakátů a výlepů na soukromých objektech, typicky plotech, opěrných zdech nebo fasádách budov. Nevztahuje se naopak na oficiální reklamní plochy například na městském mobiliáři a na reklamu, kterou si provozovatelé umístí na svoje obchody nebo jiné provozovny.
Proti návrhu se hlasitě ozývá i obecně prospěšná společnost Kverulant.org, která se situací dlouhodobě zabývá. „Postoj pana Scheinherra mi připomíná divoká devadesátá léta. Vždycky, když se blížily volby, objevily se tendence rozvolňovat reklamu. Je těžké za tím nevidět korupci. Přitom pan Scheinherr se celou dobu staví jako odpůrce reklamy. Obdobné pokrytectví je právě to, co lidi na politicích nejvíc štve. A právem,“ okomentoval na webových stránkách případnou změnu ve stavebních předpisech Vojtěch Razima, ředitel Kverulant.org.
•