V některých ohledech začínají nicméně až překvapivě rychle kopírovat západoevropské trendy. Jedním z příkladů je jejich příklon k celoročním pneumatikám, jejichž odbyt se v Česku v uplynulých třech letech skokově zvyšoval.
Zatímco mezi lety 2017 a 2022 rostl jejich podíl na celkovém trhu každým rokem zhruba o jeden procentní bod, za uplynulé tři roky se prakticky zdvojnásobil až na loňských 12 procent. Jsme největším prodejcem celoročních pneumatik na českém trhu – v září tvořily 18 procent našeho celkového prodeje –, a kdyby si všichni zákazníci pořizovali pneumatiky přes internet, jezdilo by na nich už téměř každé páté nově obuté vozidlo. A poroste-li poptávka nadále stejně dynamicky, nebude dlouho trvat a český trh se srovná se západní Evropou, kde podle dostupných statistik na celoročních pneumatikách jezdí až polovina řidičů s ročním nájezdem od pěti do 20 tisíc kilometrů. Blížící se zimní sezona totiž opět přesvědčí řadu dalších řidičů, aby se rozhodli pro pohodlnější řešení bez nutnosti přezouvání.

Za stále větší oblibou celoročních pneumatik nestojí jen teplejší zimy a nižší sněhové srážky, ale také to, že jejich technologie se v uplynulých letech obrovsky zlepšily. Díky výraznému kvalitativnímu posunu se možnosti jejich využití i v českých podmínkách významně rozšiřují při zachování bezpečnosti jízdy. Speciální směs celoročních pneumatik se dokáže přizpůsobit extrémním teplotním výkyvům, takže řidiče ani v zimních podmínkách nezaskočí nečekaná změna počasí. Od loňského roku musejí být dokonce povinně označeny symbolem sněhové vločky v horském štítu, který dokládá jejich plnou způsobilost pro jízdu v náročných zimních podmínkách, včetně úseků se značkou přikazující zimní výbavu. Kvality moderních celoročních pneumatik dokládají třeba testy renomovaných odborných časopisů a organizací.
Za všechny lze jmenovat třeba loňský test pneumatik o rozměru 215/55 R17 německého magazínu Auto Zeitung, který prokázal, že kvalitní celoroční pneumatiky mohou v lehkém až středně hlubokém sněhu efektivně konkurovat zimním pneumatikám. Už tedy zcela neplatí, že celoroční pneumatiky jsou dobrou volbou především pro městské řidiče, kteří ročně najedou méně než 15 tisíc kilometrů a pohybují se převážně v nížinách a městských aglomeracích.
Čeští řidiči jsou racionální a dovedou si vedle svého pohodlí spočítat i ekonomické výhody celoročního obutí. K celoročním pneumatikám je přivádí třeba jejich nižší spotřeba paliva při jízdě na suchu daná dezénem s menším počtem lamel. Ve prospěch celoročního obutí hovoří také úspora nákladů na sezonní přezouvání a to, že stačí investovat do jedné místo do dvou sad pneumatik, navíc druhou sadu pneumatik není nutné skladovat. Při posuzování pro a proti je ovšem třeba brát v úvahu i to, že se celoroční pneumatiky zejména v letních měsících rychleji opotřebovávají, takže je nutné počítat s jejich častější obměnou.
Donedávna byla finanční a časová úspora při použití celoročních pneumatik dostatečným argumentem většinou jen pro druhé auto v rodině nebo pro řidiče, kteří v zimě neopouštějí město. Dnes již však jde o plnohodnotnou variantu pro všechny řidiče a podmínky s výjimkou náročného horského terénu a sportovních řidičů. Při rozhodování jim sice doporučujeme zvážit všechny aspekty a v případě pochybností se obrátit na odborníky v pneuservisu nebo u dobrých prodejců pneumatik, ale obavy z nedostatečné bezpečnosti už nejsou opodstatněné.
Lukáš Bábíček, manažer obchodu a nákupu pneumatik ve společnosti Pneumatiky.cz
•
