Byl to ten slavný den

SUV modelem Enyaq vstupuje automobilka Škoda Auto mezi velké světové hráče na poli elektromobility.

Automobilky po celém světě – především kvůli neustálému zpřísňování emisních limitů – v posledních letech překotně vyvíjejí elektromobily. Ty se díky konkurenčnímu boji rapidně zlepšují, takže s těmi nejmodernějšími se už dá velmi příjemně žít. Kdo z producentů aut se nesveze na (stejnosměrné) vlně, bude mít obrovské existenční problémy. Model Enyaq má pro Škodovku význam bez nadsázky srovnatelný s první Octavií či Fabií.

Vstup do nového segmentu trhu rozhodně není zbrklý, Škoda Auto má dost zkušeností díky elektrickému modelu Citigo, který však svou velikostí, prodejními počty, použitou technikou ani provozními vlastnostmi nelze s dospělými elektromobily srovnávat. A například už v roce 2012 jsem měl možnost testovat povedený prototyp elektrické Octavie, takže čeští vývojáři rozhodně nedostatkem know-how netrpí.

Foto: Aleš Jungmann

Design Enyaqu sice poměrně znatelně vystupuje z řady současných škodovek, přesto však hovoří stejným „jazykem“ jako zbytek flotily. Nesnaží se působit přehnaně futuristicky, ale spíš jen svěže, což může být u konzervativnějších zákazníků výhodou. Technicky je nová Škoda díky platformě MEB spřízněna s Audi Q4 e-tron či VW ID.4, už od počátku tedy vznikala jako čistě elektrický vůz. To dovoluje chytřeji obestavět kabelové svazky či baterie a maximalizovat tak prostor pro posádku, který je na úrovni nepatrně delšího Kodiaqu. Výjimkou je místo nad hlavou, ostatně sportovněji střižený Enyaq je o 65 milimetrů nižší. Kufr má slušných 585 litrů.

Testoval jsem verzi se zadním pohonem, výkonem 150 kW a bateriemi o využitelné kapacitě 77 kWh. Udávaný dojezd 535 km se zdá být (zvlášť v zimě) trochu optimistický, realita je spíše kolem 450 kilometrů. Za příplatek je možnost dobíjet baterie ukryté pod podlahou výkonem až 125 kW, takže dobití na 80 procent kapacity zabere asi půl hodiny. Z běžné zásuvky (3,7 kW/h) si počkáte výrazně déle. Auto se v zatáčkách nenaklání, hmotnost 2,1 tuny je sice cítit, avšak zvolenou stopu drží na širokých 20palcových kolech velmi srdnatě. Zajímavostí jsou zadní bubnové brzdy, jež díky velkému brzdnému účinku při rekuperaci zcela dostačují. Zrychlení je svižné stejně jako reakce na sešlápnutí pedálů, za sportovní bych však Enyaq neoznačil. Pochvalu zaslouží výtečný rejd vozu, předním kolům totiž „nepřekáží motor“, a tak při parkování připomíná spíše městský minivůz.

Interiér potěší kvalitou zpracování, ergonomií i úrovní základní výbavy. Zvyknout si budete muset nejen na nově řešená (chybějící) madla dveří, ale také ovládání drtivé většiny funkcí vozu 13palcovým tabletem uprostřed palubní desky. Přes displej se ovládá třeba i klimatizace, ty nejpoužívanější funkce si však díky pokročilé personalizaci můžete na hlavní obrazovku „připnout“. Přístrojový panel před řidičem je minimalistický, o to působivější je příplatkový head-up displej promítající informace (například o doporučeném jízdním pruhu) jakoby přímo na vozovku.
Se základní cenou 1 072 900 Kč (za variantu s 62kWh baterií) a výrazně nižšími provozními náklady není vlastnictví elektrického auta, máte-li ovšem kde nabíjet, už zdaleka tak nemyslitelné. Enyaq je po všech stránkách povedený vůz.

Škoda Enyaq iV 80

  • Pohon: elektromotor, zadní náprava
  • Výkon: 150 kW
  • Točivý moment: 310 Nm
  • Zrychlení: 0−100 km/h 8,5 s
  • Nejvyšší rychlost: 160 km/h
  • Kombinovaný dojezd: 535 km (WLTP)
  • Základní cena testované verze: 1 202 900 Kč

Přečtěte si také