Budoucnost lokální mobility se osvědčila. Český start-up CITYA rozšiřuje služby moderní dopravy v Říčanech a okolí

Tisíc jízd měsíčně pro více než čtyři tisíce lidí, místo 30-40 minut autobusem 3-5 minut sdílenou dopravou. Úspěšný komerční provoz se z Říčan rozšiřuje i do dalších okolních obcí. Start-up CITYA úspěšně řeší zefektivnění a zlevnění lokální dopravy v českých městech a obcích pomocí nových technologií a chystá další pokračování spolupráce s Říčany a okolními obcemi, které začne fungovat od léta.

CITYA dokáže na základě dat, dopravních modelů, dlouhodobých dopravních preferencí lidí i aktuální poptávky vypočítat nejefektivnější trasy pro cestující s různými nástupy i výstupy. V rámci definovaného mikroregionu cesta zpravidla trvá s nástupem, cestou i výstupem do 15 minut a stojí 40 Kč, další spolucestující v rámci jedné skupiny platí pouze 20 % ceny. Po pár klicích v intuitivní aplikaci na cestujícího do pěti minut čeká microbus tam, kde potřebuje.

První pilotní projekt zdarma fungoval v Říčanech a okolních vesnicích. Pilotní projekt se osvědčil a po jeho skončení přešly Říčany do komerčního fungování, kde během období devíti měsíců řidiči minivanů zpravidla značky Mercedes V odvozili více než 8 000 místních. Dnes se do komerčního provozu přidávají i okolní menší obce, odkud se lidé potřebují dostat do Říčan nebo na MHD směrem do Prahy i v jiné časy, než nabízí jízdní řády příměstské hromadné dopravy. 

Když jsme komerčně fungovali pouze v Říčanech, denně nám chodily desítky poptávek po dopravě i z okolních obcí, i když tam v té době CITYA nefungovala. Jsem rád, že okolní obce vyslyšely přání svých občanů, kteří potřebují cestovat po regionu i mimo jízdní řády příměstské hromadné dopravy. Naše služba funguje, lidé po ní volají a má smysl. Chceme, aby se kdokoliv každý všední den za rozumný peníz mohl rychle a pohodlně dostat tam, kam potřebuje. Obecně to funguje tak, že si uživatel navolí výchozí bod a místo, kde chce vystoupit. Pracujeme s takzvanými virtuálními zastávkami, kde může microbus bezpečně zastavit,“ popisuje službu její CEO Dominik Janík. Virtuální zastávka by neměla být dále než sedmdesát metrů od domu.

Z 8 000 cestujících v Říčanech bylo až 70 % jízd skutečně sdílených. Auta vozila různé skupiny cestujících, kteří na virtuálních zastávkách postupně nastupovali a vystupovali. Kapacita vozů je šest osob a průměrná obsazenost byla více než 4 cestujících na jednu jízdu. Většinou s CITYA jezdí rodiče s dětmi. Průměrně řidiči v Říčanech odvozili denně 30 jízd. Po rozšíření i na okolní menší obce start-up počítá se skokovým zvýšením poptávky až na 60 jízd za den. V mikroregionu Říčan bude dojezdová doba 3 až 5 minut, s nástupem a výstupem je to 15 minut. Autobusem se jedná o cestu na 30 až 40 minut.

Díky CITYA jsme mohli se synem absolvovat lekce plavání na Černokostelecké, pohybové aktivity ve Fialce a návštěvu školky v Žižkově ulici. Tyto aktivity by bylo mnohem logisticky těžší absolvovat bez CITYA. Bez pomoci CITYA bychom museli nějaké aktivity i vynechat. Obzvlášť v zimě. Jsme velice rádi, že se na službu můžeme spolehnout. Stala se součástí našich denních aktivit,“ říká Eva Návorková Vejvodová z Říčan, která se svým autistickým synem Theodorem může kdykoliv vyrazit, kam potřebuje.

Naše město Říčany je bohužel dlouhodobě přetíženo automobily. Poptávková veřejná doprava je pro naše občany dalším střípkem do skládačky služeb, které nabízíme. Vedle již fungující městské dopravy zdarma, sdílených kol pro mladé či Seniortaxi pro starší generaci je poptávková doprava minivanem zajímavá zejména pro obyvatele odlehlejších částí Říčan, ale také pro lidi z okolních obcí. Typicky třeba rodič ze sousední vesnice jistě uvítá, když Citya sveze jeho děti společně s dalšími na trase do hudební školy či na jiný kroužek, případně se sám nechá odvézt na nádraží. Rodič ušetří čas a stres s cestováním, v Říčanech zase ubyde několik aut na přetížených silnicích, “ říká David Michalička, starosta Říčan.

„V době, kdy byl pilotní projekt do okolních obcí přerušen, jsme měli denně stovky objednávek. O službu byl velký zájem jak od uživatelů, tak ve výsledku i z řad politiků. Pochopili, že i komerční využití má obrovský smysl. Mimo všechny jiné faktory i ekonomický. Město nebo obec si od nás koupí balíček na klíč se vším všudy a návratnost do obecního rozpočtu může vyrůst až k 40 %. Pro srovnaní to je u MHD asi 10 %,“ upřesňuje Janík. Dle dat je pětkrát až šestkrát levnější na kilometr, než je běžná hromadná doprava. V běžném fungování jezdí do Říčan autobusy v třiceti a šedesáti minutové frekvenci. Místní ale potřebují flexibilnější cestování.

CITYA umí dopředu predikovat poptávku. Pracuje mimo jiné se sociodemografickými a dynamickými daty s dopravním chováním místních.

„Zastupitelé obce Tehov v březnu schválili finanční podporu projektu lokální sdílené veřejné dopravy v pilotním provozu do konce roku 2023. Naším cílem je zlepšit dostupnost veřejné dopravy a uvědomujeme si, že stejně jako jiná veřejná doprava je třeba i tento systém dotovat a chceme pomoci hledat levnější a efektivnější alternativu k provozu autobusů, kterých je v malých obcích stále málo, přesto mnohdy jezdí prázdné.

Pokud se projekt podaří zrealizovat v uceleném klastru obcí kolem Říčan, naroste objem zakázek, celá věc bude mít vnitřní logiku a bude tak udržitelná. Všem zapojeným obcím se uleví dopravně, Říčanům a obcím na vlakové trati navíc ubydou potíže s parkováním, protože lidé budou moci nechat na krátké vzdálenosti svá auta doma. Věříme, že se podaří získat podporu Středočeského kraje a od příštího roku systém sdílené dopravy integrovat v rámci IDSK, aby byl ještě dostupnější pro běžné uživatele včetně dětí a seniorů,“ Kateřina Ruszová, místostarostka obce Tehov.

Přečtěte si také