Boom online nakupování

Chtěli bychom navýšit podíl online nákupů na desetinu celkových tržeb, říká Patrik Dojčinovič, provozní ředitel
řetězce Tesco pro Česko.

V uplynulých letech se online nakupování změnilo vlivem covidové epidemie. Jaké trendy sledujete?
Zásadním způsobem vzrostl zájem o online nakupování. To, co by běžně trvalo několik let, se událo během několika týdnů. Rozptýlily se tak obavy řady zákazníků, jak služba funguje a zda jí mohou důvěřovat. Projevil se i větší důraz na zdravý životní styl, což potvrzují i nákupní preference, kdy mezi 20 nejprodávanějšími položkami je 13 ze sortimentu ovoce a zelenina.
Roste zájem i o biopotraviny. Mírně vzrostl průměrný nákup, který nyní u nás váží zhruba 38 kilogramů a má více než 70 položek. Zákazníci navíc pracovali z domova a vzrostla jejich potřeba nákupu kancelářských potřeb či dalšího sortimentu, jako jsou baterie nebo žárovky. Snažíme se také zdokonalovat poskytované služby, třeba doručení v den objednání.

Jak je to v případě expresních nákupů?
Expresní doručení do 30 minut nabízíme ve spolupráci s partnery z našich prodejen Tesco Expres a z prodejen Žabka. Díky tomu jsme schopni pokrýt širokou škálu zákaznických požadavků, které mohou vzniknout například z nečekaných okolností – neohlášená návštěva či chybějící surovina v receptu.

Jak si vede služba Klikni+Vyzvedni, která kombinuje online objednání s fyzickým vyzvednutím v obchodě?
Tato služba patří k oblíbeným způsobům velkých týdenních nákupů. A v době Vánoc nebo Velikonoc její obliba roste. Podílí se zhruba pěti procenty na celkovém objemu online nákupů. Objednávka je identická s běžným online nákupem. Po rezervaci času a potvrzení objednávky online stačí jen zboží vyzvednout. Veškeré potraviny a zboží už budou zabalené a připravené. U vybrané prodejny si může zákazník zajet autem k výdejnímu místu, kde mu budou tašky se zbožím naloženy do úložného prostoru.

Kolik procent z trhu online doručováním potravin chcete získat?
V Česku jsme dvojka na trhu, tuto pozici chceme udržet i s ohledem na to, že na něj vstupuje řada nových hráčů, kteří vidí v online prodeji potravin velký potenciál. Online prodej tvoří aktuálně kolem sedmi procent z celkových nákupů a krátkodobě bychom se chtěli dostat na desetiprocentní podíl online nákupů na celkových tržbách.

Kdy těchto výsledků chcete dosáhnout?
V řádu následujícího roku či dvou − dynamika růstu sice nebude stejná jako v úvodu pandemie, stále je však velký potenciál pro další růst. Díky modelu, kdy naše současné prodejny slouží jako sklady a zázemí pro online prodej, máme vybudovanou infrastrukturu, a proto můžeme mnohem snáze bez dalších nákladů rozšiřovat pokrytí. Aktuálně jsme schopní obsloužit 6,5 milionu zákazníků v Česku.

Proč by si měl zákazník objednat online u vás a nikoliv u konkurence?
Naší jednoznačnou výhodou je, že zákazníci znají naše produkty z kamenných obchodů. Nabízíme také široký sortiment potravinového i nepotravinového zboží. V rámci jednoho nákupu tudíž nakoupíte jak potraviny, tak spotřební zboží nebo krmivo pro zvířecí miláčky. Další nespornou výhodou je kvalita nabízených produktů a atraktivní ceny, bezkonkurenční na dnešním online trhu.

Připravujete další projekty v rámci e-commerce?
Odvětví e-commerce je jedno z nejrychleji se rozvíjejících, jsme rádi, že jsme byli průkopníky na českém trhu a chceme těžit z našich dlouho­letých zkušeností a ze znalosti zákazníků. Ne­ustále se proto snažíme zkvalitňovat své služby a doplňovat portfolio nabízených novinek a výhod, abychom zákazníkům usnadnili nákup a ušetřili jim čas. Pilotujeme řadu projektů, které už brzy představíme.

Projeví se zdražování energií na cenách potravin při nákupu online?
Zvyšování nákladů, a nejde pouze o energii, ale třeba i o zdražování pohonných hmot, obalových materiálů nebo nákladů na mzdy, se propisuje do konečných cen zboží. Dodavatelé nám již zaslali nové ceníky, jež odrážejí zmíněné vícenáklady. Promítá se to tedy i do koncových cen v našich obchodech, tedy i v onlinu.

Jak to nyní máte s náborem lidí pro online doručování?
Doručování nákupů pro nás zajišťuje externí dodavatel – logistická služba DoDo. Díky její velké flexibilitě jsme schopní rychle reagovat na zvýšené poptávky našich zákazníků. Loni jsme v rekordně krátkém čase zdvojnásobili kapacity svých závozů. Velký zájem je o pozice vychystávačů nákupů, takzvaných pickerů, kteří jsou pomyslnýma rukama a očima našich zákazníků. Často se na ně hlásí maminky, které potřebují práci na zkrácený úvazek, toto je pro ně ideální kombinace.

Přečtěte si také