Bateriové vlaky mění regionální dopravu

Tato novinka má nejen ekologický přínos, ale přináší také konkrétní výhody pro cestující i objednatele veřejné dopravy, tedy kraje.

Zavádění bezemisních technologií do veřejné dopravy je stále hmatatelnější realitou. Jedním z nejvýraznějších příkladů této proměny jsou bateriové vlaky RegioPanter od Škody Group. První vozidla nasadily České dráhy koncem roku 2024 v Moravskoslezském kraji. První půlrok provozu ukázal, že tato novinka má nejen ekologický přínos, ale přináší také konkrétní výhody pro cestující i objednatele veřejné dopravy, tedy kraje.

Komfort bez přestupů

Vlakové spojení mezi Ostravou a městy na Novojičínsku bývalo pro mnoho cestujících nekomfortní. Kvůli částečné elektrifikaci trati museli přestupovat ve Studénce z elektrického vlaku na dieselový. To se změnilo na konci loňského roku s příchodem bateriových jednotek RegioPanter, které díky kombinaci jízdy na baterie a pod elektrickým vedením obsluhují celou trasu bez přestupu. Ve městech, jako jsou Kopřivnice, Štramberk nebo Příbor, se tak lidé dočkali nejen pohodlnějšího spojení, ale také výrazně tišší jízdy a čistšího ovzduší.

„Vlaky se v úsecích s elektrickým vedením napájejí klasicky přes sběrač, mimo elektrifikované části jedou tiše na baterie. Baterie se pak dobíjejí buď jízdou pod trolejemi, rekuperací při brzdění, nebo v koncových stanicích na speciálních dobíjecích místech,“ vysvětluje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva společnosti Škoda Group. Výsledek? Cestujících na trase přibylo během prvních měsíců letošního roku 15 procent. Důvodem není jen moderní vlak, ale především nová kvalita cestování bez přestupů, rychleji, ekologicky. „Ukázalo se, že pokud dáme lidem lepší službu, začnou železnici opět preferovat,“ dodává Tomáš Ignačák.

Méně emisí, nižší náklady

Bateriové vlaky přinášejí významné úspory i pro samotné kraje, které regionální dopravu objednávají a financují. Podle dat Škody Group čtyři jednotky provozované v Moravskoslezském kraji za první půlrok najely 322 tisíc, z toho více než 107 tisíc kilometrů na baterie. Roční úspora činí dvě stě tisíc litrů nafty, což odpovídá pěti stům tunám emisí oxidu uhličitého. Ve výsledku to znamená nejen ekologický přínos, ale také konkrétní provozní úspory. Kromě toho odpadá tankování, zkracuje se čas odstavení vozidel, snižuje hluková zátěž v sídlech kolem tratí a stoupá efektivita dopravní obslužnosti. Jeden vlak obslouží bez výměny elektrifikované i neelektrifikované úseky, což zjednodušuje oběhové plánování a snižuje závislost na více typech vozidel.

Moravskoslezská zkušenost inspiruje

Moravskoslezský kraj se stal pilotním regionem, kde se koncept akutrolejových (bateriových) vlaků testoval v běžném provozu. A výsledky jsou přesvědčivé. Základní výhodou je flexibilita. Bateriové vlaky totiž nevyžadují drahou a zdlouhavou elektrifikaci tratí. Mohou být rychle nasazeny na současnou infrastrukturu a díky své platformě založené na osvědčené jednotce RegioPanter nabízejí vysoký technický standard a uživatelský komfort. „Bateriová technologie je klíčovou odpovědí na výzvy moderní železnice, což jsou především klimatická udržitelnost, efektivita a kvalita služby. Pokud chceme, aby železnice hrála prim v regionální mobilitě, musíme jí dát odpovídající nástroje. A právě to bateriové vlaky dělají,“ doplňuje Tomáš Ignačák.

Český výrobce s evropským dosahem

Za tímto technologickým posunem stojí česká Škoda Group, tradiční výrobce s kořeny v Plzni, který se v posledních letech výrazně prosazuje nejen doma, ale i na zahraničních trzích. Vývoj bateriových vlaků se ve firmě stal jednou z priorit technologického rozvoje a inovací. Výsledkem je jednotka BEMU, která jako první na světě využívá bateriový pohon na napětí tři kilovolty. Takový typ vozidla je pak využitelný také v dalších zemích nejen v Evropě.

Tichá, čistá a elektrická budoucnost

Zavádění bateriových vlaků je jasným důkazem, že moderní technologie mají v regionální dopravě pevné místo. Ukazuje se, že ekologická řešení nemusejí znamenat kompromisy, ale mohou přinášet vyšší komfort, více cestujících, nižší náklady i úspory pro veřejné rozpočty. Příběh z Moravskoslezského kraje není výjimkou. Je to začátek proměny, která se může brzy dotknout i dalších regionů. A bude to proměna tichá, plynulá, a především bez emisí.

Přečtěte si také