Baterie pro malé i velké

Naše bateriové stanice a průmyslová bateriová úložiště se úspěšně rozvíjejí, říká Cyril Svozil mladší, šéf společnosti AERS, součásti holdingu Fenix Group.

Společnost AERS, v jejímž čele stojí Cyril Svozil mladší, je součástí holdingu Fenix Group, největšího evropského výrobce elektrických topných systémů. Kromě bateriových stanic pro domácnosti vyvinula a dodává české velkokapacitní stanice pro průmyslové aplikace s kapacitou stovek kilowatthodin (kWh). Investoři, například výrobní závod firmy Fenix v Jeseníku nebo Strojírny Rumburk, jsou s nimi spokojení.

Roky jste působil v čele francouzské pobočky holdingu Fenix Group, v němž jste ve správní radě. Co jste se ve Francii naučil?
Naučil jsem se, že nejlepší je věřit především sám sobě a stát si za svým. Když jsem v roce 2012 přišel do filiálky ACSO, nebyla v dobrém stavu. Během roku jsem ji reorganizoval, což byla dost formativní zkušenost. Francouzské pracovní právo není takovým krokům nakloněné a systém motivuje lidi, aby se jakýmkoliv změnám bránili.

Prvních šest měsíců bylo těžkých, ale dalších šest let se to neustále zlepšovalo. Firma od té doby roste. Tento rok máme růst 55 procent oproti loňsku. Navzdory škarohlídům jsem spustil divizi e-commerce, která v současnosti tvoří téměř 20 procent našich prodejů. Firma je moje třetí dítě.

Zůstaňme u společnosti Fenix Group. Jak se holdingu dařilo loni a letos u nás a v zahraničí?
Tržby celé skupiny Fenix Group za rok 2020 dosáhly 1,6 miliardy korun a oproti roku 2019 se snížily o 7,3 procenta. Vzhledem k loňské situa­ci však šlo o velmi dobrý výsledek. Navzdory mírnému poklesu z hlediska tržeb druhý nejlepší v historii firmy a překonal i ten z roku 2018. A opět se na něm výrazně podílel český trh.

Ten byl z hlediska objemu tržeb v posledních letech jedničkou celé skupiny. Navzdory tomu je společnost Fenix Group nadále silně exportní – své topné systémy exportuje do více než 70 zemí na pěti kontinentech. V devíti státech zaměstnáváme 350 zaměstnanců, z toho 195 v Česku. Tržby naší obchodní společnosti Fenix Trading jsme v průběhu ledna až září 2021 navýšili na 17 tr­zích z top 20. Z hlediska celkových objemů patřily letos k první trojce Francie, Velká Británie a Slovensko.

Rozvíjíme i nový balík komplexních služeb, který označujeme Energetický koncept Fenix. Jde o dodávku uceleného systémového řešení s naším elektrickým sálavým vytápěním, fotovoltaickou elektrárnou a bateriovým úložištěm od firmy AERS. V případě zájmu investora jej lze doplnit o další komponenty – rekuperaci, venkovní stínění, klimatizaci nebo inteligentní řízení.

Společnost AERS je na českém trhu poměrně dobře etablovaná jako poskytovatel stacionárních bateriových úložišť pro domácnosti i průmyslové podniky. Jaký je v současnosti váš sortiment v této oblasti?
Naše bateriové stanice a průmyslová bateriová úložiště se úspěšně rozvíjejí. Současné instalace a reference ukazují, že je to ekonomicky životaschopné řešení, které navíc skýtá investorům zajímavé možnosti využití. Nejde jen o úsporu nákladů, ale i o řízení kvality dodávek elektrické energie a o instalaci vlastní dobíjecí stanice pro elektromobily.

Páteř naší nabídky tvoří malé domácí bateriové úložiště AES využívající second-life baterie z elektromobilů DES, středně velké baterie pro domácnosti a menší provozovny HES a zařízení typu velkokapacitního bateriového úložiště pro průmyslové areály. Ve všech využíváme svůj Battery Management System. Používá se také ve zmíněném novém kompaktním baterio­vém úložišti DES s kapacitou 328 kWh a výkonem až 300 kilowattů (kW), jehož součástí jsou i použité baterie z elektromobilů a plug-in hybridů vozů Škoda.

Na vzniku tohoto zařízení se ve spolupráci s automobilkou Škoda Auto podílela naše společnosti AERS a IBG Česko. Ta zajišťuje svoz baterií, jejich třídění, následnou stavbu i servis bateriového systému. O baterie se firma postará i v závěru životního cyklu jejich recyklací. Toto kontejnerové řešení bude sloužit jako záložní zdroj energie a díky své kapacitě a výkonu s ním bude možné dobíjet elektromobily.

Hlavním odběratelem nového úložiště budou dealeři automobilky Škoda Auto, ale bateriové stanice najdou uplatnění i u nabíjecích stanic v Česku, v Evropě nebo všude tam, kde je prostor pro uložení energie z obnovitelných zdrojů energie či pro optimalizaci vlastní spotřeby elektřiny.

Používáte second-life baterie z elektromobilů i v bateriových stanicích HES?
Pokud mluvíme o bateriích pro rodinné domy, naše začátky jsou spojené s těmi menšími domácími AES, na nichž jsme doladili hardware a software. Nové bateriové stanice HES představují, podobně jako původní a menší AES, komplexní řešení. Stačí je napojit na fotovoltaickou elektrárnu a domácí rozvaděč a vše začne fungovat.

Rozdíl je nejen v kapacitě, ale i v použitých LiPeO4 bateriích. Zatímco stanice AES používaly nové články, větší HES pracují se second-life bateriemi z elektromobilů Škoda Auto. Budeme je nabízet se dvěma, čtyřmi a šesti bateriemi a jejich kapacita bude 13,6 kWh, 27,3 kWh a 41 kWh.

Díky tomu budou mít zákazníci širokou paletu využití – kromě rodinných domů bez elektromobilu nebo s ním je budou moci používat i prodejny, menší kancelářské budovy či provozovny, školy, školky, úřady a další instituce. Uživatelé ocení sofistikovaný management a přátelské uživatelské prostředí. Navíc je to moderní produkt pro cirkulární ekonomiku, který kromě výborných vlastností nabízí i řešení problému, kam s vysloužilými bateriemi z elektromobilů.

„Zelená energetika“ je synonymem pro dotace u nás i v celé Evropě. Jak se díváte na toto spojení, které na jedné straně zpřístupňuje nové ekonomicky efektivní technologie, ale na druhé křiví trh?
Dotace jsou zlo. Společnost k tomuto zjištění dospěje, až bude tolik případů, kdy jedni doplácejí na druhé, že je již nepůjde obhájit. Není to cesta k technologickému pokroku.

Proč by měl management například středně velké výrobní firmy uvažovat o bateriové stanici? Jaká je v tomto případě návratnost investic?
Ekonomika návratnosti našich akumulačních stanic je v podstatě jednoduchá. Za prvé, snížení příkonu rezervovaného u distributora – tedy uříznutí špiček v odběrovém diagramu objektu. Za druhé, prevence mikrovýpadků a škod spojených s nimi. Pro představu, jako pilotní projekt SAS jsme v roce 2019 spustili velkou baterku o výkonu 600 kW a kapacitě 614 kWh v našem výrobním závodě Fenix v Jeseníku a návratnost jsme spočítali na sedm let.

Ročně v průměru „ušpičkujeme“ zhruba 280 tisíc korun ve „starých cenách elektřiny“, což odpovídá snížení rezervovaného příkonu podniku přibližně o 25 procent, a 1,75 milionu korun jsou roční úspory na materiálu a lidech spojené s různými stavy na síti, které vedly k přerušení výroby na linkách a robotech v kovovýrobě. To není špatné.

Jaké parametry má akumulační stanice ve Strojírnách Rumburk?
Dodávka probíhala zatím ve dvou etapách a podle majitele strojíren současná situace nemusí být konečná. Naše akumulační stanice byla v první etapě součástí dodávky fotovoltaické elektrárny, kterou pro Strojírny Rumburk provedla v roli generálního dodavatele společnost Matru z Plzně. Instalovaný výkon naší stanice byl v té době 200 kW, instalovaná kapacita pak 204 kWh. Ve druhé etapě se letos na jaře kapacita navýšila na současných 408 kWh, přičemž výkon fotovoltaické elektrárny zůstal stejný.

S jakými požadavky se na vás obrátilo vedení Strojíren Rumburk? Čím jste jejího majitele přesvědčili?
Zdejší stanice funguje jako systémová záloha výrobního areálu, přičemž přechod do ostrovního režimu při výpadku sítě zajistí do zhruba setiny vteřiny. Investor od našeho bateriového úložiště očekával zejména akumulaci elektrické energie, snížení rezervovaného výkonu, omezení čtvrthodinových maxim, symetrizaci odběru ze sítě, vykrývání a filtraci mikrovýpadků dodávek elektřiny, provozní zálohu energie pro doběh technologií a ostrovní režim nezávislý na síti.

Naše stanice obsahuje všechny uvedené funkce, a tím je na tuzemském trhu jedinečná. Výhodou jsou i rychlé opravy a zásahy – celá byla vyvinuta v Česku a jako její tvůrci ji dokonale známe. Její cena je sice ve srovnání s importovanými kontejnerovými a sériově vyráběnými řešeními o něco vyšší, ale přidaná hodnota o tolik vyšší, že se zákazníkovi vyplatí. Umí spolupracovat s fotovoltaickou elektrárnou, akumulovat energii či zacházet s přebytky a také pokrývat mikrovýpadky nebo nižší kvalitu dodávek elektřiny.

Strojírny Rumburk trápily a způsobovaly jim škody zejména výpadky energie − a naše stanice je umí v řádu milisekund pokrýt. Navíc snižuje spotřebu energie, což však nebyl hlavní důvod, proč do ní majitel strojíren investoval. Jeho vize byla dlouhodobá a naše stanice návaznost a modularitu stoprocentně splňuje. Potvrdila to i druhá etapa, která zřejmě nebyla poslední. V blízké budoucnosti chce majitel kapacitu úložiště navyšovat a aktivity směřovat i do nabíjecích stanic pro elektromobily nebo přeprodeje akumulované energie.

Přečtěte si také