Auto s kočičíma ušima se naučilo další kočičí trik

Řeč je o sexy dynamickém fastbacku Peugeot 408. A kde má kočičí uši? Ty najdete v zadní části nad zavazadlovým prostorem. Jedná se o dva hranaté díly, jejichž tvar vypadá přesně jako uši kočky. Úkolem této efektní designové hříčky je zajistit optimální proudění vzduchu, což je z hlediska aerodynamiky zcela zásadní.

A teď si pojďme objasnit ten „kočičí trik“. Tím je schopnost pohybovat se neslyšně, tedy vlastnost, bez které se úspěšný lovec neobejde. Tichý provoz Peugeotu 408 zajistil zcela nový pohon, a to stoprocentně elektrický. Nově může tento model pohánět elektromotor o výkonu 157 kW neboli 210 koní. Baterie vozu o užitečné kapacitě 60 kWh je tvořená z 80 procent niklem, o zbývajících 20 procent se pak dělí rovným dílem mangan a kobalt. Toto složení zajišťuje vysokou energetickou hustotu a elektrický Peugeot e-408 tak ujede na jedno nabití až 453 kilometrů. Dobíjení je přitom velmi rychlé. Z 20 na 80 procent se dostane za slabou půlhodinku. Kromě nulového hluku splňuje pohon tohoto elektromobilu i další nulová kritéria, tedy nula emisí, nula vibrací, nula zápachu a žádné řazení.

Ty, kdo se v automobilovém světě orientují, příchod elektromobilu E-408 určitě nepřekvapil. Byl totiž posledním chybějícím dílkem elektrické skládačky Peugeotu. Všechny ostatní modely produktové řady francouzské automobilky už totiž plně elektrickou verzi mají, a to od nejmenšího hatchbacku 208 až po kompletní řadu lehkých užitkových vozů včetně největší dodávky Boxer. Značka Peugeot tak splnila slib, který před mnoha měsíci dala její generální ředitelka Linda Jackson, že do roku 2025 bude mít každý z modelové řady Peugeot aspoň jednu plně elektrickou variantu.

Peugeot 408 je sice jeden z nejnovějších modelů značky, ovšem úplně žhavou novinkou není. Objevil se už v roce 2022, a to s benzínovým a plug-in hybridním pohonem. Svým příchodem nicméně vzbudil emoce. Má totiž velmi odvážný sportovně laděný design a výrazně sebevědomý postoj. Nejzajímavější je ovšem jeho dosud nevídaná kombinace segmentů. Smíchal totiž siluetu sportovního kupé s SUV. Celkový dojem je velmi atraktivní a zároveň vyjadřuje určitou vznešenost a sílu.

Vůz se velmi povedl i z hlediska ostatních designových aspektů. Kromě již zmíněných kočičích uší, jejichž ostré fazety dodávají na dynamice celkového vzhledu, zmiňme třeba i velká dvacetipalcová kola s nezvyklým geometrickým designem zasazeným do kruhu. Tento motiv je u stojícího vozu velmi nápadný, při nízkých rychlostech pak vytváří dramatický vizuální efekt. A jak poznáte tuto šelmu na první pohled ve dne i v noci? Podle předního světelného podpisu ve tvaru tesáků a zadních světel ve tvaru tří drápů, což jsou typické prvky svědčící o příslušnosti k rodině Peugeot. Design modelu 408 nenechal chladnými ani porotce prestižní mezinárodní ankety Red Dot Award, kteří mu udělili nejvyšší ocenění.

Dalším počinem, za který by si tvůrci Peugeotu 408 zasloužili medaili, je geniální sladění proporcí vozu. Z hlediska rozměrů vůz dosahuje délky 469 cm, výška je pouhých 148 cm, což není u vozů se zvýšenou karoserií běžné. Tyto proporce vytvářejí velmi štíhlý a sportovní profil. Naopak rozvor je větší, než bývá v segmentu C zvykem. Profitují z toho hlavně cestující na zadních sedadlech, kteří tak mají k dispozici štědrý prostor pro kolena. Z hlediska místa ve druhé řadě je fastback 408 dokonce nejprostornějším vozem z celé modelové řady značky Peugeot! Úctyhodný je také zavazadelník s objemem až 1611 litrů.

Sportovní siluetou a aerodynamickými tvary Peugeot 408 přímo vybízí k intenzívním zážitkům z jízdy. O bezpečí a komfort posádky se přitom postarají asistenční systémy řízení poslední generace. Používají šest kamer a devět radarů, kterým nic neunikne. Mezi nejzajímavější prvky výbavy patří například světlomety Peugeot Matrix LED či adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go. Užitečným pomocníkem je také systém sledování provozu za vozidlem při vyjíždění z parkovacího místa.

Přečtěte si také