Skokanem roku mezi nejbohatšími Čechy a Slováky je Jan Bednář (30). V Česku nepříliš známý podnikatel se prosadil na nejkonkurenčnějším trhu světa: ve Spojených státech rozjel firmu, která svým partnerům – zejména internetovým a zásilkovým obchodům – nabízí takzvaný fulfillment, tedy skladování, balení a dopravu balíků. ShipMonk pravidelně každý rok zdvojnásobuje svůj obrat, na začátku letošního roku pak Bednář dokončil vstup minoritního akcionáře do své floridské firmy, když sdružení finančních investorů Summit Partners a Periphas Capital vložily do ShipMonku asi 6,3 miliardy korun. Analytici týdeníku Euro i díky této transakci spočítali hodnotu Bednářova majetku na osm miliard korun. „Tak nějak to bude,“ říká s úsměvem nový český miliardář Jan Bednář v rozhovoru pro týdeník Euro.
Jak se cítíte ve společnosti stovky nejbohatších Čechů a Slováků?
Nijak zásadně to neprožívám. Je to asi hodně dané tím, že v Americe jsem obklopený lidmi, kteří toho dokázali víc, a osobně k nim dost vzhlížím. Tudíž ani nijak zásadně nevnímám, že jsem v top stovce právě v Česku. Samozřejmě se mi zásadně zvedla životní úroveň, nemusím přemýšlet nad tím, jestli si mohu dovolit něco koupit nebo někam cestovat, v tomto směru je to odlehčující. Ale na druhé straně protože jsem pořád šéf ShipMonku, nemám moc času nad něčím přemýšlet a užívat si peněz, i když se občas snažím (smích).
Za poslední dva roky se hodnota vašeho majetku zvýšila o šest miliard korun. Za tímto číslem stojí především úspěšný, částečný exit ze ShipMonku. Jak tento krok s odstupem pár měsíců hodnotíte?
Byl to jednoznačně nejnáročnější rok v mém životě a musím říct, že už bych ho asi nechtěl opakovat. Několikrát jsem byl já i můj tým na pokraji vyhoření a i přesto, že jsme to nakonec zvládli asi nejlépe, jak jsme mohli, neseme si z toho všichni poměrně dost „jizev“.
Ten rok začal poměrně normálně, na jeho začátku jsme si říkali, že bude první, kdy budeme mít růst pod kontrolou a budeme všechno dobře zvládat a že jsme na vše připraveni. Také proto jsme se na začátku roku rozhodli najmout investičního bankéře a začít průzkumem trhu ohledně potencionálního exitu nebo přibrání investice.
A když pak začal covid, vlastně jsme řešili několik věcí najednou. Extrémní růst, na nějž naše infrastruktura nebyla úplně připravena, přesunutí celé firmy na práci na dálku (což pro nás nebylo naštěstí tak náročné), obrovský nedostatek pracovní síly ve skladech, jelikož lidi dostávali větší příspěvky na nezaměstnanost, než by si vydělali normálně, takže většina jich vůbec pracovat nechtěla, náročný „proces“ právě s investiční bankou a také vyjednávání s investory… Všechno najednou bylo tak trošku k zbláznění, ale naštěstí jsme to všichni nějak ustáli a nakonec jsme jako firma silnější. O tom všem budu hovořit během konference Moonshot, která se uskuteční ve čtvrtek 30. září.
Pro vaše podnikání byl klíčový rozvoj e-commerce během koronavirové pandemie. Jak dlouho by vám trvalo vyrůst na současnou úroveň bez covidového akcelerátoru?
Pandemie určitě e-commerce posunula hodně dopředu, některé statistiky říkají o pět až sedm let. Ale dost internetových společností má letos naopak velké problémy růst udržet v podobných číslech, jelikož cena reklamy a dodavatelského řetězce šla dost znatelně nahoru, takže rok 2021 je pro ně poměrně náročný. Podle mého odhadu průměrná e-commerce firma letos bude mít spíše negativní růst nebo bude „flat“. Myslím si, že pokud by nebyl covid, dostali bychom se na současná čísla o rok či dva později.
Dokážete naopak zpětně zhodnotit klíčová rozhodnutí, která dostala ShipMonk do současné fáze?
Asi největší rozhodnutí bylo udělat „pivot“ z našeho původního byznysu, kdy jsme posílali zboží z USA do Evropy na současný fulfillment. Další dost zásadní rozhodnutí bylo udělat náš kompletní softwarový vývoj „in house“ a v Praze. To je jedna z našich velkých konkurenčních výhod. A třetím je určitě štěstí, které jsem měl v sestavení skvělého týmu hned od začátku.
Jaká je dosavadní zkušenost s investory, které jste „pustil“ do firmy?
Je to určitě dost jiná liga, než na co jsem byl zvyklý. Mají obrovské očekávání a hodně razantně tlačí na výsledky. To jsem tak nějak očekával, ale potom, co si posledních šest let v podstatě můžete dělat, co chcete, je to trošku nezvyk. Na druhé straně se od nich mám co učit a hodně pomáhají, obzvlášť v oblasti M&A.
Jak vypadají ekonomická čísla za letošní rok?
Letošní rok bude po akvizicích více než dvojnásobný oproti minulému roku. Více v daný moment nemohu komentovat.
Zvládáte v současném boomu e-shopů odbavovat veškeré objednávky?
V tuto chvíli už se situace uklidnila a vše zvládáme. Největší potíže jsme měli právě na vrcholu pandemie covidu-19, ale jinak jsme situaci zvládli bez větších problémů.
Jak velká část firmy aktuálně sídlí v Česku?
V současné chvíli máme kompletně celý engineering & product management v Praze a náš tým chceme dále rozšiřovat i do budoucna. V blízké budoucnosti plánujeme rovněž expanzi našich logistických služeb do Evropy a v té chvíli tam (popřípadě v Česku) vytvoříme i operations & sales tým.
Jak často jezdíte do Česka vy osobně?
Chtěl bych v Praze trávit více času než doposud, v současné chvíli se do Česka podívám dvakrát až třikrát ročně, vždy na pár týdnů. Do budoucna bych chtěl trávit alespoň tři až čtyři měsíce v roce v Evropě.
V Praze jste nedávno koupil od hokejisty Petra Nedvěda luxusní byt u Vltavy. Udělal jste si radost ještě něčím dalším?
Koupil jsem dům v Miami, do něhož se s manželkou stěhujeme na konci října, a byt v Praze. Jinak na nákupy nebyl zatím moc čas. Obecně raději utrácím peníze za zážitky pro sebe a svoje nejbližší, takže jsem udělal pár „výletů“ s kamarády na různá místa po světě, to mi dělá větší radost než pouze materiální věci.
Jak obecně investujete vydělané peníze?
Mám vlastní „family office“, tedy skupinu lidí, kteří se starají o mé investice. Pracuji s nimi již od začátku roku a oni vybírají, do čeho investovat. Jelikož na to nemám osobně moc čas, tak většinu investic nechávám přímo na nich. Nijak na investování nespěchám, snažím se vkládat prostředky do věcí, které mi jsou sympatické a mají nějaký dopad. Poměrně velkou část peněz dávám do obnovitelné energie, nemovitostí a startupů.
•