► Nedávno vás správní rada Vojenské zdravotní pojišťovny opět potvrdila v pozici generálního ředitele. V čele pojišťovny tak budete působit už třetí funkční období. S jakým výhledem přijímáte tento mandát?
Moje mise nebude vůbec jednoduchá. Celý systém veřejného zdravotního pojištění, Vojenskou zdravotní pojišťovnu nevyjímaje, čelí v současnosti krizi. Tím hlavním důvodem je skokové navýšení nákladů na zdravotní služby v období pandemie covidu-19. Když tato černá labuť odletěla a náklady na zdravotní péči se měly opět vrátit na racionální úroveň, nikdy k tomu bohužel nedošlo. Náklady na zdravotní služby jsou rozhodující položkou nákladů celého systému a tyto tak několik následujících let převyšovaly příjmy systému a ve výsledku nyní stojíme před kumulovanými deficity. Jen pro letošek předpokládají všechny zdravotní pojišťovny celkové záporné saldo mezi příjmy a náklady téměř 14 miliard korun.
► Jak k tomu mohlo dojít?
Na tuto otázku už nechci moc odpovídat. Já osobně jsem před tímto negativním vývojem varoval minimálně uplynulé dva roky ve všech svých mediálních vystoupeních. Nelze donekonečna nastavovat úhrady nad skutečné příjmové možnosti systému. Výsledkem jsou téměř vyprázdněné finanční rezervy zdravotních pojišťoven, jejich záporné hospodaření a smutný výhled do dalších let. Naštěstí státem řízená velká zdravotnická zařízení, jako jsou fakultní nemocnice, mají významné rezervy na svých účtech, a to v řádech miliard. Tedy akutní nebezpečí z kolapsu nemocniční péče nehrozí. Ale nadále ne – lze v tomto trendu pokračovat.
► Jaké vidíte řešení?
Nejprve je nutné dát do souladu celkové příjmy systému a tomu podřídit výši úhrad, která je stanovená především úhradovou vyhláškou. V uplynulých letech se velcí poskytovatelé prakticky odmítali s pojišťovnami domluvit a rozhodovalo ve finále právě ministerstvo zdravotnictví. Ideální by bylo, kdyby se na výši a rozsahu úhrad museli domlouvat pouze pojišťovny a poskytovatelé zdravotní péče. Jinak hrozí setrvalý stav, ve kterém se nacházíme dnes. A to si nemyslím, že nás v dohledné době čeká ekonomická prosperita. Vzhledem k bezpečnostní situaci ve světě bude tlak, aby státní pokladna orientovala toky státních peněz především do obrany. Zdravotnictví si bude muset pomoci samo.
► Bude stačit pouze sladit příjmy a výdaje?
Je to nutná podmínka s tím, že je potřebné provést i další kroky. Posledních patnáct let české zdravotnictví čeká na zásadní reformu. Ta musí proběhnout jak na straně poskytovatelů zdravotní péče, tak i nás, zdravotních pojišťoven, ale i samotných pojištěnců. V uplynulých letech se objem peněz zdvojnásobil, ale těch aktuálních 550 miliard korun se nijak nezobrazilo v lepší organizaci a distribuci zdravotní péče. Čekací doby na řadu vyšetření, nedostatek lékařů v některých regionech, různá kvalita péče a rostoucí náklady, to vše jasně signalizuje problém, který se bude díky stárnutí populace zvětšovat. Stejně tak my, pojištěnci, musíme se svým zdravím mnohem lépe zacházet, upřednostnit prevenci před následnou léčbou. Pak je zde otázka politická: jak lépe zacházet s dostupnými finančními zdroji, případně jak dostat do systému více peněz. Ale to už je otázka pro jiné.
► Pojďme k Vojenské zdravotní pojišťovně. Často bylo zmiňováno, že má finanční problémy.
situace aktuálně odpovídá vývoji, který jsem popsal. Zpožďujeme platby největším nemocnicím, kdy po vzájemné dohodě dostávají své peníze se zpožděním v řádu dnů. Nejde tedy o nic mimořádného a věřím ve zlepšení situace. Provedli jsme dosud řadu úsporných opatření uvnitř pojišťovny, kdy peníze na provoz dáváme na úhradu lékařské péče. Snažíme se elektronizovat a digitalizovat řadu procesů, a zvýšit tak efektivitu své práce. Přitom nezapomínáme na pojištěnce. Ale to jsou pouze dílčí omezená opatření, která může pojišťovna provést o vlastní vůli. Zásadní změny musejí být koncepční a týkat se celého systému. A to se týká i ostatních pojišťoven, které jsou aktuálně všechny v deficitu.
► Omezujete služby, které nabízíte pojištěncům?
V žádném případě. Naopak. Navýšili jsme možná jako jediní fond prevence a rozšířili příspěvky pro děti a mladé maminky. Původní příspěvky jsme zachovali, případně některé částky navýšili. Myslíme i na výhody pro příslušníky Armády ČR, v eterány, výhody nabízíme i civilním zaměstnancům pracujícím v armádních a vojenských organizacích. Významné výhody mají i členové v programu Rodina vojáka. Nejde pouze o příspěvky. Aktuálně jsme jednoznačným lídrem v elektronizaci a digitalizaci našich procesů, což se odráží i ve službách, které nabízíme svým pojištěncům.
► Můžete být konkrétní? Na digitalizaci se odvolává kdekdo.
Máme jednoznačné úspěchy. Vojenská zdravotní pojišťovna získala prestižní mezinárodní cenu Digital Future Awards. Ta je výsledkem spolupráce s Českou správou sociálního zabezpečení a zjednodušeně představuje projekt výměny dat, který přináší pojištěnci jednoznačnou výhodu, kdy nemusí obíhat úřady s hlášením různých informací. A pokračujeme. Chceme podobné výhody nabídnout i plátcům pojistného. Právě v těchto dnech jsme obdrželi oficiální souhlas od Generálního finančního ředitelství, což nám umožní významně zvýšit komfort pro osoby samostatně výdělečně činné. Nabízíme řešení, které je využitelné i pro ostatní pojišťovny, tedy výhledově pro 10,5 milionu obyvatel v tomto státě. Pojištěnci mohou prakticky veškerou agendu už dnes vyřídit na dálku přes náš Klientský portál, mohou si stáhnout mobilní aplikaci. Zkrátka modernizujme své služby k požadavkům klientů. Tímto směrem chceme jít i v příštích letech.
•