Evropská železnice stojí na prahu jedné z největších technologických proměn za posledních třicet let. Ve veřejném i mediálním prostoru koluje, že do roku 2030 mají všechny hlavní koridory jezdit pod jednotným zabezpečovačem ETCS. Možná trochu opomíjený, nicméně o nic méně zásadní je také chystaný přechod z dosluhující sítě GSM-R na systém FRMCS (The Future Railway Mobile Communication System), což je jakási obdoba 5G pro železnici. Přinese nový standard komunikace, vyšší bezpečnost na kolejích i obměnu infrastruktury. „Nabízí vysokou kapacitu, spolehlivost a výrazně minimalizuje latenci sítě. FRMCS se stane klíčovým systémem pro železnici a zásadním způsobem umožní další rozvoj digitalizace a automatizace v železniční dopravě,“ říká Petr Kolář ze Správy železnic (SŽ), tedy majitele kolejí a další železniční infrastruktury v Česku.
Rychlá data, automatizované řízení

Pro SŽ firma Ayudate vyvinula mobilní základnovou stanici, která umožňuje rychlé pokrytí tratí signálem v komplikovaných místech.
Mezi hlavní benefity „5G sítě pro železnici“ patří vysokorychlostní datové přenosy, nízká, milisekundová latence, možnost plně automatizovaného řízení vlaků a také plné využití potenciálu ETCS. První pilotní projekty se dnes realizují v Německu, Španělsku nebo zemích Beneluxu. Po samotném testování by do roku 2027 měly být známy definitivní specifikace systému. „FRMCS je celoevropská harmonizace. Bez jednotného komunikačního standardu se nepodaří propojit evropskou železnici do jednoho funkčního celku,“ tvrdí Jan Šamal, zakladatel a majitel společnosti Ayudate, která se technologiím na železnici dlouhodobě věnuje. „Železniční rádiový systém FRMCS je nevyhnutelným krokem pro další zkvalitnění mobilní komunikace, a to zejména pro rychlé datové online přenosy,“ soudí Kolář.
Miliardy do modernizace
Ministerstvo průmyslu a obchodu si v souvislosti se zaváděním nového standardu nechalo vypracovat studii od společnosti Grant Thornton, jež zmapovala současnou situaci a scénáře přechodu na FRMCS. S prvními kroky se počítá v roce 2030, samotná migrace technologií na moderní systém by měla probíhat od roku 2039, přičemž analýza odhaduje dobu trvání na jedenáct let. Nicméně SŽ ve spolupráci se slovenským protějškem ŽSR již vloni zadala studii implementace 5G/ FRMCS na koridoru z Brna do Bratislavy. Technologie GSM-R je dostupná na 2 269 kilometrech tratí v Česku, cílová délka tratí pokrytých novou železniční 5G sítí je ještě o 300 kilometrů delší. Technologií by mělo být osazeno asi 2 200 vozidel. To logicky přinese náklady na „přezbrojení“ vlaků, případně na osazení FRMCS technologií do nově stavěných vozidel. Ministerská zpráva odhaduje, že majitel infrastruktury, tedy SŽ, bude muset v průběhu jedenácti let vynaložit kolem 20 miliard korun, na jednotky miliardy jsou odhadovány náklady dopravců, další peníze bude stát provoz stávající GSM-R sítě a doplňující investice do harmonizace bezpečnostního standardu ETCS. Celkově zpráva kalkuluje národní náklady na přechod na FRMCS na přibližně 50 miliard korun.
Bezpečnost na kolejích
Právě zavádění jednotného zabezpečovacího systému ETCS je v plném proudu a do roku 2030 musí pokrýt všechny hlavní koridory včetně těch českých. Tato technologie představuje na evropských kolejích největší technologický skok v porevoluční historii. „I v Česku se bez něj vlaky na koridorech neobejdou. Jenže i moderní ETCS dnes běží na technologii, která vznikla v 90. letech. Tou je mobilní síť GSM-R. Ta samá technologie, díky níž jsme odesílali první textové zprávy a datové přenosy,“ říká Šamal. Jeho firma Ayudate se podílela na ETCS modernizaci 250 Pendolin, CityElefantů i dalších elektrických řad lokomotiv Českých drah a ČD Cargo.
Příchod na systém FRMCS pak znamená významnou obměnu základnových stanic, kabelových tras i komunikačních palubních technologií. Evropská železnice získá novou digitální páteř. Pro evropské dodavatele i provozovatele jde o výzvu i byznysovou příležitost. Hodnota investic do digitalizace železnic v EU jen v příštích deseti letech přesáhne 18 miliard eur, tedy asi 450 miliard korun. „Součástí nejsou jen nové telekomunikační sítě, ale i zcela nové aplikace od dispečerských systémů přes prediktivní údržbu až po lepší koordinaci s městskou hromadnou dopravou a dalšími druhy mobility,“ přibližuje Šamal. V souvislosti s přípravou budování vysokorychlostní železnice Šamal zmiňuje, že je nutné železniční investice plánovat na desítky let dopředu. „Není možné stavět novou trať na technologiích, které už dnes zastarávají,“ tvrdí. S nástupem digitalizace se z drážního prostředí stává multioborová disciplína, kdy se kdysi čistě dopravní sektor posunul do digitální éry, kde hrají klíčovou roli telekomunikace a kybernetická bezpečnost.
Rozhovor s Janem Šamalem, zakladatelem a majitelem společnosti Ayudate, která je jedním z největších hráčů v segmentu ETCS na českých kolejích, najdete zde.
•
